شباب طموح ....من ميت عزون
أخي أو أختي طبعاً على حسب

اسمح لي بأن أحييك .. وأرحب بك

فكم يسرنا ويسعدنا إنضمامك لعائلتنا المتواضعة والمحبه

التي لطالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا


نرجوا التسجيل واهلا بك مع خالص دعواي لك بقضاء وقت ممتع ومفيد معنا

واذا وجدتم اي صعوبه في التسجيل يرجي كتابتها في قسم الشكاوي اسفل المنتدي

او تراسلونا علي ايمال layaly2052717@yahoo.com


اهلا وسهلا بكـ يا :  زائر
آخر زيارة لك كانت:
لديك: 8 مساهمة
 
الرئيسيةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

 

 الهجره الى الغرب

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة

معلومات الكاتب - منتدى شباب ميت عزون
خالد القاضى
avatar

القلم المميزالقلم المميز
المعلومات العامة - منتدى شباب ميت عزون
ذكر
عدد المساهمات : 540
نقاط : 52808
السٌّمعَة : 9
تاريخ التسجيل : 23/05/2009
معلومات وبيانات شخصية - منتدى شباب ميت عزون
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو






مُساهمةموضوع: الهجره الى الغرب   الجمعة نوفمبر 05, 2010 9:25 pm



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
احد اصدقائى تونسى الجنسيه واسمه عادل
جلسنا نتصفح صفحات الانترنت
ودخل على الهجرة ودخل اعماق استراليا وملاْ احدى طلبات الهجره اليها
وكانت تسليه مش اكتر
كنا بالليل قرابه الفجر
وفى اليوم التالى يخبرنى عادل صديقى
شفت اللى حصل
خير يا عادل
مش كلمونى
مين كلموك
الجماعه بتوع استراليا
كلموك فين
على التليفون لمدة ساعه
انت عاوزتفهمنى انت الطلب بتاع الهجرة اللى كتبته بالليل ردوا عليك وكلموك
والله كلمتنى واحده ولمدة ساعه وما تركت عرض الا وعرضته على وبعتولى رقم الفيزا لى ولعيالى
وفيزا طويله الامد ( long term)
اعطونى كل الصلاحيات لى ولعيالى وسكن وراتب اعلى من اللى بخده هنا
عادل صديقى يعمل ممرض فى مستشفى
*************
هنا انتهى حديثى عن اخى عادل
وفكرت فى نفسى وتذكرت
موضوع اخى هتلر الذى كتبه عن اليهود وكيف حكموا العالم
تذكرت احمد زويل
وفارق الباز والمشد وغيرهم من علماء الاسلام والعرب
وكيف يحملون على الاكتاف وما عليهم الا ان يعطوهم افكارا وابتكارات
وبعد ذلك تتحقق احلامهم حتى ولو كانت مكلفه لهم او فوق طاقتهم
لان هدفهم (الغرب)واضح امام اعينهم
اما نحن وما ادراكم ما نحن
ما زلنا لانستطيع التحكم فى الوساطه والمحسوبيه ووضع الرجل المناسب فى الشارع
ووضع الرجل غيرالمناسب فى اعلى القمم وربما عنده جهل مركب او اشترى له والده احدى الشهادات
هل لو استمر حالنا على هذا الى اين نصل؟
ولو استمر حالهم هكذا الى اى قمه سيصلوا؟
هم صعدوا القمر من سنوات ونحن الى الان نقول هما فعلا وصلوا للقمر وايه الفائده لما يروحوا للقمر
ولا نكتفى بهذا فحسب نؤلف النكت والمسرحيات الضاحكه حتى نشعر بالراحه
وصدق ابن اخى حين قال لى ذات يوم
اجرى يا ابن ادم جرى الوحوش *** وان كبر ابنك خاويه
هذا حالنا

 منتدى شباب ميت عزون  /><!--
 بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : الهجره الى الغرب  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com



أنشر الموضوع لأصحابك على الفيسبوك
Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونخالد القاضىمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: خالد القاضى




C:\Documents and Settings\media\Desktop[/img]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

معلومات الكاتب - منتدى شباب ميت عزون
حرة الحرائر
avatar

المميزالمميز
المعلومات العامة - منتدى شباب ميت عزون
انثى
عدد المساهمات : 654
نقاط : 45251
السٌّمعَة : 5
تاريخ التسجيل : 13/10/2010
الموقع : بيت بابا....ليه هتزورونى ....
معلومات وبيانات شخصية - منتدى شباب ميت عزون
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو






مُساهمةموضوع: رد: الهجره الى الغرب   الإثنين نوفمبر 22, 2010 8:39 pm



هههههههههههههههههههههههه فعلا يا شيخ خالد اجرى يا بنى ادم جرى الوحوش-ان كبر ابنك خاويه- بس القمه عند الغرب ليست قمة الوصول لروح الفكاهة والطيابه ال احنا كعرب بنوهم نفسنا بيها كهدف ف حياتنا- ولكن القمه لديهم بالعلم واحتواء العلماء فقط -تسلم ع الموضوع
 منتدى شباب ميت عزون  /><!--
 بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : الهجره الى الغرب  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com



أنشر الموضوع لأصحابك على الفيسبوك
Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونحرة الحرائرمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: حرة الحرائر






...لا تحاول ان تعيد حساب الامس وماخسرت فيه
...فالعمر حين تسقط اوراقه لن تعود مرة اخرى
...ولكن مع كل ربيع سوف تنبت اوراق اخرى
...فانظر الى تلك الاوراق التى تغطى وجه السماء
...ودعك مما سقط ع الارض ,,,فقد صار جزءا منها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

معلومات الكاتب - منتدى شباب ميت عزون
WARDA
avatar

عقل المنتديعقل المنتدي
المعلومات العامة - منتدى شباب ميت عزون
انثى
عدد المساهمات : 1624
نقاط : 54261
السٌّمعَة : 21
تاريخ التسجيل : 10/05/2009
الموقع : ربنا يسهل بس
معلومات وبيانات شخصية - منتدى شباب ميت عزون
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو






مُساهمةموضوع: رد: الهجره الى الغرب   الإثنين نوفمبر 22, 2010 8:57 pm



أقولكـ سر؟

وأنا بقرأ موضوعكـ دا

قولت لروحى فعلاً هيا الهجره

وبما انى من زمان معششه ف دماغى الفكره دى برغم تسمية الكثيرون لها انها هروب

بس فى زمنا دا لو نحت ف الحجر هنا ف بلدكـ هيفضل حجر بردو

خلاص كبرت فى دماغى وههاجر

عارف يا شيخ خالد جايز انا بهزر

بضحكـ بس فى ناس فعلاً وع التلفزيون

قالكـ لو لقيت هجره لإسرائيل

وفرصة عمل لو حتى عميل هعملها دا انا مش لاقى أأكل ولادى

وعلى رأى إبن اخوكـ

اللى يتكسف من بنت عمه مايحدفش الناس بالطوب

 منتدى شباب ميت عزون  /><!--
 بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : الهجره الى الغرب  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com



أنشر الموضوع لأصحابك على الفيسبوك
Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونWARDAمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: WARDA




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

معلومات الكاتب - منتدى شباب ميت عزون
ملاك الحب
avatar

ولاد البلدولاد البلد
المعلومات العامة - منتدى شباب ميت عزون
ذكر
عدد المساهمات : 321
نقاط : 44983
السٌّمعَة : 4
تاريخ التسجيل : 01/10/2010
معلومات وبيانات شخصية - منتدى شباب ميت عزون
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو






مُساهمةموضوع: رد: الهجره الى الغرب   الثلاثاء نوفمبر 23, 2010 1:58 pm






والله يا شيخ خالد مصر دى الوقتى مش بتاعت الفقراء بتاعت الاغنية انا انشاء الله لو ربنا حقق لى حلمى وسفرت مش هنزل البلد دى غير وانا بودع والارزاق بيد الله

وعلى راى المثل اقلب القدرة على فمها غير رزقك لن تحوش

wewfq wewfq wewfq wewfq layaly foned layaly foned study study study dkkd
 منتدى شباب ميت عزون  /><!--
 بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : الهجره الى الغرب  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com



أنشر الموضوع لأصحابك على الفيسبوك
Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونملاك الحبمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: ملاك الحب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

معلومات الكاتب - منتدى شباب ميت عزون
demetry
avatar

يسعي الي الاحترافيسعي الي الاحتراف
المعلومات العامة - منتدى شباب ميت عزون
ذكر
عدد المساهمات : 288
نقاط : 52592
السٌّمعَة : 5
تاريخ التسجيل : 02/05/2009
معلومات وبيانات شخصية - منتدى شباب ميت عزون
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو






مُساهمةموضوع: رد: الهجره الى الغرب   الثلاثاء نوفمبر 23, 2010 3:39 pm



لا يلام الذئب فى عدوانه..ان يكن راعى عدو الغنم
طبعا ويبقى اغبى بنى ادم فى الدنيا اللى يرفض السفر
بس عارف يا شيخ خالد ....عويل بلاده عويل بلاد الناس
 منتدى شباب ميت عزون  /><!--
 بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : الهجره الى الغرب  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com



أنشر الموضوع لأصحابك على الفيسبوك
Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونdemetryمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: demetry
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

معلومات الكاتب - منتدى شباب ميت عزون
DR/DIAA
avatar

يسعي الي الاحترافيسعي الي الاحتراف
المعلومات العامة - منتدى شباب ميت عزون
ذكر
عدد المساهمات : 97
نقاط : 51834
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 09/06/2009
الموقع : حى غرب . بعد الكوبرى بشويه
معلومات وبيانات شخصية - منتدى شباب ميت عزون
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو






مُساهمةموضوع: رد: الهجره الى الغرب   الخميس ديسمبر 09, 2010 1:56 pm




استراليا وكندا من أوائل الدول التى تشجع عل الهجره نظرا لان عدد سكانها الاصليين قليل جدا بالنسبه لمساحه الارض , ولذا لكى تعمر

هذه الدول وتتقدم لابد من استقدام الايادى والعقول من الدول الاخرى

لكن موضوع الهجره انا لا ارفضه لكن لي عليه تحفظات , ممكن افكر ف الهجره لو ضاق بى العيش هنا ف بلدى ف ظل ارتفاع تكاليف المعيشه

ولم أجد ما اعيش به مستورا

ممكن ايضا من اجل السياحه وهى طبعا فتره مؤقته قصيره

لكن الهجره من أجل الهجره وفقط نقصان عقل

حتى لو غلبتنى الظروف واضطريت للسفر فدا هيكون من اجل تحقيق هدف معين بعده لازم هرجع لبدى

انما المشكله والى احنا ملاحظينه ان فيرس الهجره دا زى ما بسميه بينتشر ف البنى ادم بطريقه غريبه وبيصبح قرار الرجوع ال الوطن

والاستقرار فيه من أصعب الصعاب ليه مش عاااااارف

برغم انه ممكن يكون أمن مستقبله ومستقبل اولاده وضمن لهم حياه كريمه مستوره ال حد كبير

مع ذلك تقطع منه حتت ولا انه يرجع يكمل اليومين ال باقيين من عمره ف وسط اولاده وبيته واهله

عل المستوى القريب قليلين جدا من استطاعوا ان ياخذوا قرار الرجوع فى ظل استقرار امورهم هناك وتقدمها نحو الاحسن

.................................

لكن يا شيخ خالد المثل بيقول ابنى ابنك قبل ما تبنيله


وللاسف سوء الاحوال هنا جعلنا نفتقد الكثير من العقول والشخصيات الثمينه جدا المفيده لنا ولبلدنا وأنت من ضمن االغاليين ال افتقدناهم

اتمنى لك مزيد من التقدم ف حياتك واحمد الله انى رأيتك عل خير

تحياتى

 منتدى شباب ميت عزون  /><!--
 بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : الهجره الى الغرب  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com



أنشر الموضوع لأصحابك على الفيسبوك
Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونDR/DIAAمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: DR/DIAA
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

معلومات الكاتب - منتدى شباب ميت عزون
فتاه من زمن قديم
avatar

المميزالمميز
المعلومات العامة - منتدى شباب ميت عزون
انثى
عدد المساهمات : 1389
نقاط : 53905
السٌّمعَة : 18
تاريخ التسجيل : 25/04/2009
معلومات وبيانات شخصية - منتدى شباب ميت عزون
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو






مُساهمةموضوع: رد: الهجره الى الغرب   الخميس ديسمبر 09, 2010 3:17 pm



انا نفسي اسافر

بس اسافر علي مهنتي

واكون اكبر مهندسه في الدنيا

 منتدى شباب ميت عزون  /><!--
 بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : الهجره الى الغرب  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com



أنشر الموضوع لأصحابك على الفيسبوك
Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونفتاه من زمن قديممنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

الهجره الى الغرب

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
انتقل الى: