شباب طموح ....من ميت عزون
أخي أو أختي طبعاً على حسب

اسمح لي بأن أحييك .. وأرحب بك

فكم يسرنا ويسعدنا إنضمامك لعائلتنا المتواضعة والمحبه

التي لطالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا

نرجوا التسجيل واهلا بك مع خالص دعواي لك بقضاء وقت ممتع ومفيد معنا

واذا وجدتم اي صعوبه في التسجيل يرجي كتابتها في قسم الشكاوي اسفل المنتدي

او تراسلونا علي ايمال layaly2052717@yahoo.com
أخي أو أختي طبعاً على حسب

اسمح لي بأن أحييك .. وأرحب بك

فكم يسرنا ويسعدنا إنضمامك لعائلتنا المتواضعة والمحبه

التي لطالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا

نرجوا التسجيل واهلا بك مع خالص دعواي لك بقضاء وقت ممتع ومفيد معنا

واذا وجدتم اي صعوبه في التسجيل يرجي كتابتها في قسم الشكاوي اسفل المنتدي

او تراسلونا علي ايمال layaly2052717@yahoo.com
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اهلا وسهلا بكـ يا :  زائر
آخر زيارة لك كانت: الخميس يناير 01, 1970
لديك: 8 مساهمة

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟

كاتب الموضوعرسالة
ضياء الحق
الكاتب المميز
الكاتب المميز

ذكر عدد المساهمات : 1511

هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟ Empty
05092009
مُساهمةهل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟

أعزائي أعضاء منتدى ميت عزون
استمرارا لحلقات التوثيق الرقمي لتاريخ ميت عزون .. نقدم اليوم الحلقة الثالثة ..
وتتميز هذه الحلقة بأن ما تطرحه من معلومات ربما يضع النقاط علي الحروف .. في مسألة تاريخ ميت عزون .. وعمقها التاريخي .. ومتي بدأت هذه القرية تاريخها .. لكن سيظل اللغز الأكبر في تاريخها هو من أول من سكن ميت عزون ؟؟ وهذا ما سنحاول الوصول إليه قدر جهدنا.
لكن ما لدينا الآن من معلومات ما كنا نتوقعه أبدا .. فقد عثرنا علي معلومات للمرة الأولي حول تاريخ ميت عزون .. وهذا بالطبع اعتبروه سبق صحفي !!
بداية أحب أن أنوّه على أنه منذ المشاركة الأولى لي في هذا الموضوع والتي كانت مشاركة مبدئية متواضعة كعادة المواضيع الخاصة بالتوثيق الرقمي لميت عزون . فأحب الآن أن أثير اللغز ولكن الحل يكون في المشاركات التالية إن شاء الله .

لقد علمنا أن ميت عزون هي تحريف لكلمة ( منية عزون ) . لكن إلى أي عمق في التاريخ تضرب جذور ميت عزون ؟

لقد كنت قد سمعت و أعتقد أن البعض منكم سمع أن ميت عزون كانت قد تسمت بذلك الإسم لأن السلطان قد طلب تعزيزات من هذه البلدة أيام الحروب الصليبية و بعث لأهلها أن ( عزوّني بمائة ) أي ابعثوا مائة رجل كتعزيز لقواتي . ومن هنا جاءت تسمية ميت عزون .
الآن ومع وجود الوثائق التي لا يطولها الشك ستتحطم هذه المقولة ..
وميت عزون أقدم من الحملات الصليبية بكثير ...
والآن أتركم مع المفاجأة الكبري ..
أقدم وثيقة تذكر ميت عزون بالاسم ..

تعليقاتكم مهمة .. لأنها ربما توضح ما بين السطور
مُشاطرة هذه المقالة على: reddit

هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟ :: تعاليق

هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟ 10716_1201347201300_1457172128_549498_7017835_n

الشاهد

هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟ 10716_1201347161299_1457172128_549497_1569578_n

الوثيقة الثانية :

هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟ 10716_1201347241301_1457172128_549499_8105155_n

الشاهد :

هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟ 10716_1201347281302_1457172128_549500_7691760_n

في المشاركة القادمة التوضيح إن شاء الله أكثر
المتميز دائما ضياء الحق ..
يبدو أننا أمام كتابين ..
الكتاب الأول: قوانيين الدواوين.. وده حسب ما هو مكتوب علي الغلاف . مؤلفه ابن مماتي ..المتوفي عام 606هـ/1209م . يعني تقريبا نهاية دولة الفاطميين .. وبداية دولة الأيوبيين..
أنا بقة لاحظت علي المعلومات الواردة في هذا الكتاب بالذات ملاحظتين:
الأولي: أنه كتب عدد من القري منها (منية عزون) تحت عنوان (المرتاحية) ... يعني كانت (ميت عزون) تتبع ولاية اسمها (المرتاحية) .. يعني قبل ما يكون هناك حاجة اسمها (الدقهلية) ... ده كلام جميل جدا .. ويؤكد كلامي ده لو قريت المعلومة اللي في الكتاب التاني عن ميت عزون ( وفي التحفة من أعمال الدقهلية والمرتاحية) .. يعني كلامي مظبوط ..
الملاحظة الثانية: لاحظ بقة معايا الهامش بتاع الكتاب نمرة (13) حول بلد اسمها (منية فوريك مع البهو) وتحت قال أنها هي نفسها (البهو فريك) التايعة لمركز أجا بإقليم الدقهلية (حاليا) .. وكتبت جنب منية عزون بالضبط .. دا معناه أن الاتجاه والتبعية للمنصورة .. دا جديد .. وإنما كان في هذه الفترة دي زمان.. الطريق المؤدي من ميت عزون إلي أجا دون المرور علي المنصورة (مكانش فيه كباري أيامها).. لأني أتصور أن المنصورة كانت بعيد عن هذا الطريق بمسافة لا تقل عن 10 كم .. فكان الاتصال .. مع قري البهو فريك ومنية نقيطة وغيرها مما ذكر في هذه الورقة من قري .. وليس مع المنصورة .. دا تفسيري

أما الكتاب الثاني فهو تحفة جغرافية .. بحق فما أعرفه أن محمد بك رمزي زار كل البلاد التي كتب عنها .. وأعتقد أنه زار بلدكم .. قبل عام 1945 اللي هي سنة صدور الكتاب ..
علي هذا الكتاب لي أيضا ملاحظتين الأولي: وهي ملاحظة غاية في الخطورة .. فقد ذكر أن ميت عزون (لاحظ أنها سنة 45 كانت ميت مش منية) ذكر أنها من القري القديمة .. والقري القديمة عنده يعني منذ العصر الفرعوني ..يعني أنتوا قدام قوي !! دوروا بقة علي كنوز الفراعنة عندكم !! ممكن تكون مدفونة خصوصا في أقدم مكان في القرية !!
الملاحظة التانية: أنه بيفسر لنا أسمها اتحول من منية إلي ميت إمته ؟؟؟ قول معايا ..
تعالي للجملة اللي بتقول ( وفي تاريع 1228هـ وردت باسمها الحالي ..) وكلمة تاريع بحثت عنها وجدت معناها .. عملية المساحة التي تقوم بها الدولة كل سنة .. يعني وردت في دفاتر المساحة بتاعة سنة 1228هـ شوف تتطلع كام بالميلادي وهي دي السنة أو قبلها بشوية صغيرين اللي تحول فيه اسم منية عزون إلي ميت عزون ..
ودمتم بخير ........
مستني باقي الحلقات ..
عظيم وهايل يا لكوست بس لسة هقرأكلامك كمان مرة علشان افهمة اوى
dkkd

dkkd

بتبهرني دوما يا لاكوست . على فكره أنت المفروض تاخد الجنسية العزونية خلاص لأنك أحسن واحد بيعلق على مواضيع تاريخ ميت عزون .

وبعد الرجوع إلى أهل الاختصاص طلع كلامك كله صحيح يا لاكوست

dkkd

dkkd

سلمت يداك . وزي ما قلت . بدأنا ورق منح الجنسية العزونية لك Very Happy

دمت بخير
يا لاكوست

هل كل الاسكندرانية زيك كده ؟

عارف ، نفسي في مكتبة تتعمل في بلدنا مكتبة عامة ، أنت فكرتني بالكلام ده لأن اسكندرية فيها اعظم مكتبة في الشرق الأوسط .

عندنا مكتبة في البلد في المدارس لكن انت عارف أن المكان ده مش أي حد هيروحه . أتمنى أشوف مكتبة عندنا .

العلم يرفع بيوتا لا عماد لها ............... والجهل يهدم بيت العز والكرم
محمود عبد القادر
رد: هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟
مُساهمة السبت سبتمبر 05, 2009 12:55 pm من طرف محمود عبد القادر
فكره جميله يادكتور فكره المكتبه دي

بس تعتقد في اي مكان بالظبط تصلح

انا في اعتقادي يادكتور مضيفه الداويده

كبيره جدا وفيها غرف كتير

لو يتعمل فيها قسم ملئ بالكتب العلميه

واللي محتاج اي كتاب يدخل يقرأه وقسم للفتيات كمان

لابحاث الكليات والمدارس تكون فكره رووعه يادكتور بجد والله

المضيفه مكان كبير وفاضي ومفيش فيه اي حاجه خالص

مودتي لكــ يادكتور

الاول نسيت احييك علي مواضيعك الجميله دي
كان جمبي هنا امبارح مدرس فاضل لما شاف الابداع بتاع حضرتك في المنتدي

والصور والدلائل دي

بصراحه قال كلام جميل جدا

جعلني افتخر بالمنتدي وبوجودك معانا في المنتدي

ربنا يوفقك يارب يادكتور بجد سلمت يداكــ علي كل جديد

انا اسف بسبب قله ردودي علي مواضيعك دي

بس السبب مش من موضوعك او من قله دخولي

بس السبب انني بجد مش لاقي كلمات شكر اعبر بيها عن مدي

حبي واشتياقي لقراءه مواضيعك

فمقدرشي اقول الوقتي الا ربنا يبارك فيك ويوفقك يارب

دعوه من القلب بجد

mylove
يا أخي العزيز

في المواضيع دي أنا مجرد وسييييييييييييييييط ليس إلا .

المواضيع دي المادة العلمية بتاعتها موجودة من زمان لكن كانت محتاجة المكان المناسب للعرض . فبأحيي الشخص إللي بيزود ميت عزون بالمواضيع المهمة عن تاريخها .

وعلى فكره بالنسبة لصورة فريق ميت عزون فالصورة دي ممسوحة على الاسكانر بتاعي يعني لفت لفتها وطلعت . و عندي الباقي .

وعندي الأقدم من فريق ميت عزون ( فريق العريانين ) بالأبيض و الأسود

وغيره من الصور المهمة .

لكن لازم الأول أني أستأذن من صاحبها الأصلي وهتتحط باسمه كإهداء للمنتدى إحقاقا للحق .

وعندي صور تانية مهمة أبيض واسود لأحد المناسبات وتم تلوينها . لكن لما يتعمل عنها موضوع كامل تبقى تتحط إن شاء الله .
بالنسبة للمكتبة فأعتقد أن المضيفة عشان تبقى مكتبة ، صعبة شوية . بالنسبة لي مفيش مشاكل لكن اعتقد ان فيه ناس هتعترض . لكن الفكرة نفسها ممكن نشوف لها حل إن شاء الله .

وزي ما قلت لك قبل كده هأبعت لك اسطوانة موسوعة الإنكارتا 2009 و 2008 وهي موسوعة من شركة مايكروسوفت لكن عيبها انها انجليزي ، لكن فيها مقال عن كل حاجة : ومفيدة جدا .

محمود عبد القادر
مُساهمة السبت سبتمبر 05, 2009 1:15 pm من طرف محمود عبد القادر
حبيبي يادكتور لو فيه شكل من الاشكال دي علي شكل بوسه كبيره كنت عملتها بس خود البوسه دي Very Happy

shokr
موضوع اكثر من رائع
بص يا ضياء باشا
أنا معاكم في موضوع المكتبة دي .. ممكن نعمل دعوة للتبرع بالكتب المستعملة .. أو المستغني عنها .. وأنا ممكن أتبرع بشوية كتب كده من عندي .. بس المهم اتفقوا علي مكانها أولا .. وكمان ممكن أي حد يتبرع باسطوانات أصلية مستعملة .. أو ممكن فيه ناس عندها كمبيوترات قديمة .. مش محتاجاها لكن ممكن ناس تستفيد منها ..
يعني ممكن أعمل اللي أقدر عليه .. حيث أنني حصلت علي الجنسية العزونية ..
طالما حاجة فيها تنوير هتلاقيني فيها ..
أنت سباق دوما سيدي لاكوست . و مش عاوز اقول كلام إلا لما أكون قدّه .

اللي يعرف يقترح مكان للمكتبة يقترح و أوعدكم أنها هتمتليء كتب هيختارها أهل التخصص في كل علم إن شاء الله . لكن مش عاوزين نتكلم كتير في اتجاهات كتير . عشان ناس ما تقولش أنتم عاوزين تعملو صندوق اجتماعي وللا مكتبة وللا ايه بالظبط ؟

الكلام كله موجود في العقل لكن منتظر فقط الفرصة . زي ما قسم التوثيق الرقمي انتظر فترة طويلة نسبيا لحد ما اتحط فيه مواضيع . المهم وجود الفكرة في البال دوما وبعدها نطرق الحديد وهو ساخن
جميل جدا ان يكون لها اصول تاريخيه تقبل مرورى
هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟ 304957
فتاه من زمن قديم
مُساهمة الأربعاء سبتمبر 30, 2009 8:24 am من طرف فتاه من زمن قديم
حاجه غريبه
هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟ 553437
حاجه جميله جدا
وانا بشكر صاحب هذا الموضوع الاصلى لانه حبيبى
وبشكر ضياء الحق على مجهوده الرائع فى ابراز تلك المعلومات القيمه

حبى وتقديرى
معقول كل ده

شكرا ياضياء علي الحاجات الجميله دي
هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟ Icon_biggrin

هل بدأت ميت عزون في العصر الفرعوني أم بدأت أيام الحملات الصليبية ؟

صفحة 1 من اصل 1

مواضيع مماثلة

-
» اهلا بي وبكم جميعا في منتدي ميت عزون الشــــــ ميت عزون ــــــــباب الطمــــــــــ ميت عزون ـــــــــــــوح
» معركة المنصورة والحملة الصليبية السابعة
» حريق في قريه ميت عزون بحب شعبك الحنون بحبك ياميت عزون رغم انف الحاقدين
» انتظرونا
» ابناء ميت عزون فكره ومحتاجه دعم منكم لرقي قريه ميت عزون