شباب طموح ....من ميت عزون
أخي أو أختي طبعاً على حسب

اسمح لي بأن أحييك .. وأرحب بك

فكم يسرنا ويسعدنا إنضمامك لعائلتنا المتواضعة والمحبه

التي لطالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا

نرجوا التسجيل واهلا بك مع خالص دعواي لك بقضاء وقت ممتع ومفيد معنا

واذا وجدتم اي صعوبه في التسجيل يرجي كتابتها في قسم الشكاوي اسفل المنتدي

او تراسلونا علي ايمال layaly2052717@yahoo.com
أخي أو أختي طبعاً على حسب

اسمح لي بأن أحييك .. وأرحب بك

فكم يسرنا ويسعدنا إنضمامك لعائلتنا المتواضعة والمحبه

التي لطالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا

نرجوا التسجيل واهلا بك مع خالص دعواي لك بقضاء وقت ممتع ومفيد معنا

واذا وجدتم اي صعوبه في التسجيل يرجي كتابتها في قسم الشكاوي اسفل المنتدي

او تراسلونا علي ايمال layaly2052717@yahoo.com
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اهلا وسهلا بكـ يا :  زائر
آخر زيارة لك كانت: الخميس يناير 01, 1970
لديك: 8 مساهمة

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الصداقة بين الولاد والبنات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4

من وجهه نظرك ايهما تختار
فتاه اتخطبت من قبل !!!
الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 I_vote_rcap75%الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Gradie10
 75% [ 6 ]
فتاه كانت بتحب واحد قبل كده وكلمته!!
الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 I_vote_rcap25%الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Gradie10
 25% [ 2 ]
مجموع عدد الأصوات : 8

كاتب الموضوعرسالة

معلومات الكاتب - منتدى شباب ميت عزون
فتاه من زمن قديم
فتاه من زمن قديم

المميزالمميز
المعلومات العامة - منتدى شباب ميت عزون
انثى
معلومات وبيانات شخصية - منتدى شباب ميت عزون

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس أغسطس 27, 2009 3:13 pm

كل ده كلام Very Happy
 منتدى شباب ميت عزون  /><!--
 بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : الصداقة بين الولاد والبنات  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com

أنشر الموضوع لأصحابك على الفيسبوك
Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونفتاه من زمن قديممنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: فتاه من زمن قديم

WARDA
WARDA

عقل المنتديعقل المنتدي
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أغسطس 29, 2009 11:14 pm

السلام عليكم

أيه هو الحوار وقف ليه

أيه يا لاكوست رفعت الرايه البيضا ولا أيه

ممكن أكون حشريه يا جماعه معلش

بس بجد فى حاجات خنقانى جداً وتعبانى

ومش عيب وطالما مش عيب من حقى أسأل

الموضوع تطرق لنقاط كتير وأصلاً خَرج عن مغزاه الأساسى

ضياء نعرفه كويس

ولاكوست فرض وجوده هنا بنظرته للغرب بإعجاب

وكمان طريقة تفكيره المتطوره جداً

فياريت تقبل تطفلى يا لاكوست وتجاوب على أسألتى إعتبرها كرسى إعتراف مصغر

وبرده مش هتطرق فيه لخصوصياتكـ

أولاً أنتَ من ميت عزون؟

ثانياً/ دراستكـ أيه؟

ثالثاً/ كام سنه أنتَ؟

رابعاً / أنتَ مُسلم؟

وطبعاً مش هتعدى على حق ضياء الحق فى انكـَ ترد على سؤاله اللى هو لُب الموضوع

وياريت مكونش ضايقتكـ واشوف ردودكـ

إحترامى لكـ

بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : الصداقة بين الولاد والبنات  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونWARDAمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: WARDA

ضياء الحق

الكاتب المميزالكاتب المميز
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أغسطس 30, 2009 3:14 am

أهلا يا وردا

منوره الموضوع . معلش أنا هأفلسف الرد ده شوية

بالنسبة للاكوست ، فأنا هأعتبر الموضوع منتهي لو ما ردش على سؤالي خلال يومين .

و ساعتها يبقى الحكم للي هيقرأ الموضوع عشان يعرضه على عقله ويشوف عقله هيجاوبه إزاي على السؤال ده :

وهنا أنا هأقتبس جزء من كلمة استاذنا خالد القاضي في مشاركة تانية /

اقتباس :
نضع امام اعيننا فى كل امر وكل راى راى ديننا
فلو توافق راينا مع راى ديننا تناقشنا ولا نخرج عن المألوف
تلك امور يا سيدى حسمت ولا مجال للنقاش فيها ويوافقنى الاعضاء فيها

فده حقيقة . لازم كل شيء نشوف ايه اللي يوافق الشرع فيه وايه اللي ما يوافقش الشرع فيه . طالما لاكوست ما جاوبش على اسئلتي مع انه بيدخل المنتدى بقاله يومين يعني يومين شايف الاسئلة وما جاوبش فأنا هأتكلم اخيرا باسم الدين مع توضيح .

لما أحب أوصف نفسي دينيا يا lacost تبع أي تيار فكري هأقول إيه ؟

تبع التيار الوسطي بقدر المستطاع . مش وسطي لكن بأحاول أكون .

لكن كل الناس بتقول على نفسها أنها وسطية ، حتى المتشددين بيقولو أنهم وسطيين ، وحتى المتسيبين بيقولو أنهم وسطيين .

طيب نعرف إزاي أننا وسطيين أو لا ؟

يبقى لازم نقيس نفسنا بمقاييس . وهي مقاييس الشرع . يعني إيه ؟

يا lacost الحمد لله أنا عرفت طعم الإسلام بجد وتيقنت أنه هو الدين الحق من خلال حاجات كتيرة قوي قوي قوي . فلما عرفت كده ، وعرفت أن ربنا بيراقبني . عرفت هو عاوز مني إيه . عرفت أنا نفسي موجود في الدنيا ليه . عرفت أن في النهاية هنموت .

شوف نفسك يا lacost بص في المراية . بذمتك هل أنت حسيت أن أنت في السن ده " سواء العشرينيات - أو أكثر "

أكيد هتتيقن أن إللي خلاّ الزمن ده يعدي عليك " كأنه ساعة من نهار " فأكيد بقية العمر هيعدي بنفس السرعة . وهيبقى الموت وبس . عشان كده ربنا يسترها معانا دنيا و آخره .

ولذلك لازم الواحد يكون على إيمان شديد بالله . على يقين بوجود الله ، وبصحة الإسلام . عشان الواحد هيموت مرة واحدة و يا إما جنة أو نار . فالحمد لله على نعمة الإسلام

طيب : هل ينفع الواحد يؤمن بالله ويقول آمنت بالله كده و خلاص ؟

لازم الواحد إللي بيؤمن بالله أنه يتبعه على قدر المستطاع

" الذين يجتنبون كبائر الإثم و الفواحش إلا اللمم ، إن ربك واسع المغفرة "

وزي ما نقلت بيت شعر من شوية :

تعصى الإله و أنت تظهر حبه . ............... هذا لعمري في القياس بديع

إن كان حبك صادقا لأطعته ................... إن المحب لمن يحب مطيع

فأنا في الدنيا يربطني بها أوصال واهية جدا . يا lacost ، أنا ساعات بتجيلي نغزة في صدري ، بأخاف تكون السكتة القلبية . أكيد بيحصل لك كده . فكلنا بنخاف من الموت .

لما أسمع عن واحد مات في حادثة " يعني موت فجأة " يبقى ساعتها اخاف على نفسي لأن مش معايا تأمين على الحياة من الله .

والرسول كان بيتعوّذ من موت الفجأة .

فاختصارا للكلام أن طالما الموت هييجي فجأة ، وطالما إللي بعد الموت مهم ، و طالما العمر هيفوت بسرعة إذن لازم تكون نظرتي في الحياة مختلفة لما أحط كل ده في الحسبان .

مش مهم أنا كنت ايه في الحياة ، المهم انا ايه بعد ما طلعت منها . شوف عندك ادولف هتلر رعب العالم كله و موّت ناس كتيرة قوي ......... لكن في النهاية انتحر . في النهاية راح فين ؟ في المقابل ممكن تلاقي مسلم فقير ماحدش يعرف عنه حاجة ، ويدخل الجنة . سبحان الله . يبقى مش المهم انت كنت ايه في الدنيا لكن هتخرج منها لفين .

طبعا السؤال اجابته عند ربنا عشان كده المسلم بيعيش بين الخوف و الرجاء .

ما تضمنش الجنة ، و في نفس الوقت ما تيأسش من رحمة ربنا و ربنا يرحمنا برحمته الواسعة . آمين

هل معنى كلامي أني ما انفتحش على الحياة ؟

لو كان المسلمون الأوائل فهموا ان الإسلام دين انغلاق ما كناش شوفنا النهضة إللي احنا عايشينها الوقتي " لأن النهضة الغربية بتعترف بدور علماء المسلمين فيها "

المسلمون الأوائل فهموا ان الإسلام عاوز من الإنسان أنه يوصل للسلام مع نفسه ومع العالم و يقرب من الله بالطريقة إللي ارتضاها الله .

طب ايه سر تخلفنا الوقتي ؟

هو بعدنا عن ( جوهر ) الإسلام . وزي ما انت قلت ( الشكليات غلط ) لأن زي ما انا قلت ( إن الله لا ينظر إلى صوركم ولكن ينظر إلى قلوبكم ) . الإسلام عاوز من المسلم أنه يكون أمين

أدي الأمانة إلى من ائتمنك ولا تخن من خانك

إذا ضيعت الأمانة فانتظروا الساعة

إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه

و المصريون مسلمين غير متشددين وموجة التشدد جديدة على المجتمع المصري ، والتيارات الإسلامية إللي طلعت في السبعينيات والثامينيات - وأنت عارف هي طلعت إزاي - طلعت عشان خاطر يحاربوا بها الشيوعيين . لكن انقلب السحر على الساحر . ولأول مرة نسمع أن فيه في مصر ناس تقتل وزراء و يفجروا أماكن و يقتلوا السيّاح . و يطلع لنا الشيخ جابر يعمل له ( جمهورية امبابة الإسلامية ) . ده كله ليه ؟

كله لغياب العلم الشرعي مش لكثرة العلم الشرعي زي ما الناس متخيله .

وهأعطيك مثال : في التسعينيات مسكو حوالي 12 ألف واحد من الجماعات دول . عارف كام واحد منهم أزهري ؟ سبعين بس . عرفت بقه . فتحصيل العلم الشرعي من طرقه هو الحصن وليس العكس .

يبقى انا وانت متفقين أن فيه خلل في المجتمع و هأقول لك . المشكلة في المجتمع الوقتي أنه كان بيتقسم ل 3 اقسام . متشددين ، وسطيين ، متحررين ( متسيبين ) . لكن للأسف بسبب بعض الحاجات الغلط إللي أنا معترض عليها وما ينفعش أكتبها على العام بدأ يحصل أن الوسطيين دول بدأوا يتآكلوا ويقلوا . وبدأوا ينسحبوا ناحية التيار المتشدد و التيار العلماني . و ده غلط كبير على المجتمع و خطره هيظهر بعدين .

بالنسبة لي أنا متخيل بلدي الصغيرة بعد 20 سنة من الوقتي ومتخيل أهلها هيبقو إزاي ؟ هيبقو حاجة مش عاجباني . ده وجهة نظري و يارب تخيب وجهة نظري . ووجهة نظري مش مبنية من فراغ ، لكنها مبنية على وقائع أنا شايفها بنفسي ، ولو فضل الرسم البياني على ما هو عليه يبقى على الدنيا السلام .

فالأصل هو التربية الإسلامية الصح ، و إصلاح التعليم الديني بمعنى أنه يتم تحبيب الطالب في العلم و تعليمه . و مش قصدي من الإصلاح إللي الأمريكان يقصدوه بتغيير المناهج . لكن قصدي تغيير طرق التدريس فقط . بحيث يحبها الطالب .

يطلع عندنا ساعتها المدرس إللي يخاف ربنا فما يشرحش في المدرسة أي كلام عشان يعطي دروس بالشيء الفلاني

ويطلع عندنا دكتور يخاف ربنا فمش كل واحدة تروح له عشان تولد يقول لها " انتي محتاجه قيصري " عشان خاطر مستسهل الموضوع وهيقبض كتير

ويطلع عندنا الولد إللي يخاف ربنا فلما يشوف واحده ماشيه في الشارع ما يعاكسهاش ، ولما يشوف ناس بيعاكسوها تاخده الحمية ويروح يدافع عنها .

كلام كتير قوي خلاصته أن العلاقة بين الإسلام الحقيقي و النهضة المنتظرة هي علاقة سبب ونتيجة .

طبعا اتكلمت هنا الكلام ده عشان خاطر أنهي به كلامنا الجانبي الكتير إللي اتفتح في الموضوع .

أما بالنسبة للموضوع نفسه فأنا منتظر الرد على السؤال عشان ننهيه هو كمان .

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونضياء الحقمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: ضياء الحق

lacost
lacost

يسعي الي الاحترافيسعي الي الاحتراف
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أغسطس 30, 2009 6:12 am

الأخ العزيز ضياء .. الأخت العزيزة Warda
أحسست في ردك السابق نبرة أخروية ... فيها عظة من الموت الذي يستتبعه حتمية التدين ... هذه النظرة تنتابنا جميعا في لحظات كثيرة ... والإسلام يحمل أرقي مفهوم للحياة والموت ...(إعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا ... وإعمل لآخرتك كأنك تموت غدا) .. فهو لم يقل عش دنياك بل قال (إعمل) لدنياك في الجانبين الدنيوي والآخروي .. في آن واحد .. ولعمري أن هذا أرقي مفهوم للحياة والموت (الآخرة) قرأته في حياتي ... فأنا أميل إلي فلسفة الأمور .. وكلمة فلسفة معناها جوهر الأشياء مش سطحها ..
ربما أوحت كلماتي طوال مشاركتي بأنني شخص غير متدين ظاهريا ... لكن إذا ما رجعتم إلي مشاركاتي السابقة ... ستجدني لا أتحامل علي الدين أبدا ولا أجرؤ أن أتحامل عليه ... فأنا في النهاية مسلم ومتدين ربما بدرجة أقل منكم وفقا لمعياركم ... فما أجمل أن تري الله بعقلك ... وأن تصل إليه بيدك لا بقدمك .. أي أن تصل إليه بقدر ما تقدم يديك من خير في دنياك وبقدر ما تبني وتعمر في الأرض ........ هذا مفهومي الشخصي للإيمان .. وهو لا يبعد كثيرا عن المفهوم الإسلامي للإيمان .. (الإيمان أن تعبد الله كأنك تراه .. فإن لم تكن تراه فإنه يراك) .. وهذا أيضا مفهوم رائع جدا يعطي معني وجودية الله في كل عمل تعمله ... فهو يراقبك فيه .. (فلا تغش واتقن عملك).. وفي الوقت نفسه هناك فكرة الرؤية المتبادلة بينك وبينه (إن لم تكن تراه فإنه يراك) .. شوفت ما أجمل أن تري الله بعقلك ...

فأنا دائما وأبدا أتحامل علي الإنسان الحامل لهذا الدين ....... فلأخفاق لا يحدث للدين وإنما للمتدينين .. خذ مثالا نحن المصريين المسلمين ... ماشاء الله علينا ..نغمات موبايل كلها أدعية دينية ... قرآن كريم .. آذان ... مقدمة مسلسل الشيخ الشعراوي ...الخ مظاهر دينية متعددة .. وحصلنا هذه العام علي المركز الأول علي مستوي العالم كأكثر الشعوب تدينا .... لكن في ذات التقرير حصلنا علي أكثر الشعوب نسبة في التحرش الجنسي ضد النساء ....... مفارقة غريبة لكنها غير مستغربة ...... هناك خلل ما في هذا المجتمع .... وأحاول أن أجد تفسيرا مقبولا لهذه الظاهرة...
هذا يعني أن معظم هذه المظاهر الدينية ربما تكون خادعة ... وكنت أسأل نفسي ما الذي يحدث حتي يضع شابا نغمة دعاء الشعرواي كنغمة موبايل ... هل هو متدين لدرجة أن كل حياته انطبعت عليها آثار الدين ... سؤال كنت أسأله لنفسي ... ماذا يدور في عقله .. وهل هذا تصرف تلقائي .. أن يضع خلفية أو نغمة دينية ... فوجدت تفسيرا .. ربما يكون يوقف من تساؤلاتي .. إنه التوازن النفسي ... فكلنا بشر وكلنا خطاؤون ... فالشاب الذي ربما يقترف ذنبا عابرا ربما ينظر إلي فتاه أو يفعل ما يغضب الله ... هو يريد أن يكفر عن ذنوبه .. الصغيرة (الحرام) ... بلمسات تقربية إلي الله من خلال النغمات والخلفيات الدينية.. (الحلال) .. اي في المفهوم الفلسفي الحلال في مواجهة الحرام .. وهو ما يحدث التوازن النفسي .. ويفعل الإنسان ذلك شكل تلقائي لا شعوري ...

وفي النهاية أتمني أن يتسع صدرك لنقاشي وإن شئت فقل لسفسطتي .......
المهم الأخ ضياء هناك رسالة لك علي الخاص ........ أرجو الرد

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونlacostمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: lacost

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أغسطس 30, 2009 12:45 pm

المحترم lacost تحية طيبة

أحييك على المشاركة السابقة التي تفسر بما لا يدع مجالا للشك كثيرا من الالتباس الذي ظهر حول كنهك بسبب المشاركات السابقة . و أؤيدك في كل حرف كتبته فيها

وبالنسبة للإيمان بالله فهي نقطة تستحق الامتياز . لأنها حقيقة . ولنرى حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم مع سيدنا جبريل عندما دخل عليه سيدنا جبريل يسأله :

ما الإسلام ؟

ما الإيمان ؟

ما الإحسان ؟

فسأقول رد رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الإحسان وهو عين ما أوردته هنا ( أن تعبد الله كأنك تراه ، فإن لم تكن تراه فإنه يراك ) . وهكذا فإن تلك المرحلة هي مرحلة متقدمة عن الإيمان ذاته .

بالنسبة لأننا المركز الأول في التدين ........ والتحرش الجنسي . ففعلا الأسباب كثيرة . وتحتاج إلى نقاش

أهلا بك في واحة النقاش . اطرح رأيك ، و الديمقراطية أساس المنتدى ، و الإصلاح الاجتماعي هو الأساس . اطرحه بكل جرأة . لأن فعلا التدين الشكلي هو السبب في فشلنا .

بالنسبة لتفسيرك عن نغمة الموبايل و النظرة المحرمة فقد أتفق معك فالبعض قد يأخذ ب ( و أتبع السيئة الحسنة تمحها ) .

يا lacost لا تسألني عن ذلك . فربما سيفهم البعض كلامي أنا أيضا بطريقة غير صحيحة . لكن والله يا اخواني انا ارى بعض ( المتدينين ) الذين يخالفون ضميرهم في عملهم مخالفة قد تضر بمصلحة المسلمين ، وهي خيانة للأمانة . فكيف ينسجم مظاهر التدين مع السرقة أو الغش أو خيانة الأمانة . و أنا والله أقول ذلك بما أرى بأم عيني و يسبب لي مشاكل نفسية كثيرة .

المشكلة النفسية مش لأنه ما عندوش ضمير وبس . لكن لأن أول ما تشوفوه تلاقو علامات الورع والتقوى مالياه .

فالتناقض ده هو إللي محيرني زيك بالظبط يا لاكوست .

وفي النهاية أتمني أن يتسع صدرك لنقاشي وإن شئت فقل لسفسطتي .......

أهلا وسهلا بك يا لاكوست ، فبصراحة استفدت منك كتير . لكن المشكلة كانت في دخلتك السخنة إللي خلتني زي ناس كتير نشك في أمرك ، حتى شكينا أنك مش مسلم .

وبرضه عشان ما انساش : يبقى بكده انتهينا إلى أن مفيش حاجة اسمها صداقة بين الاولاد والبنات .

لكن ممكن بقه نفتح باب تاني عن الصداقة بين الأولاد و البنات وهي عن صداقة الاولاد والبنات على الانترنت . ايه حدودها . يعني ايه صداقة على الانترنت .

الانترنت هل عليه التقسيمات دي برضه : صداقة - جيره - زماله - صحوبية . هل عليه ؟

بدليل الاختلاط الموجود على المنتدى . ممكن كل واحد يعتبره إيه ؟

والموضوع مفتوح للجميع مش لشخص بعينه . كل واحد يقول رأيه فيه .

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

خالد القاضى
خالد القاضى

القلم المميزالقلم المميز
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أغسطس 30, 2009 1:13 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لاول مرة لا استطيع ان افهم شئ
اقولها بصراحه مش فاهم
كان النقاش فى البدايه
هل تجوز الصداقه بيت الاولاد والبنات
ثم انقلب النقاش رأسا على عقب حول
وجهات نظر واراء مفتوحه
نحو الحريه والمساواه وغير هذا ووضعنا الدين على جانب
وجلسنا لا نحب ان نقطع عليكم الجدال
وان كان محسوما من البدايه
ثم انقلب النقاش مره اخرى
عبر الغرف المغلقه والرسائل الخاصه
ثم ظهرت النتجه الاخيرة
ولم يرد الاخ لاكوست على السؤال الذى هو فى الاصل
محور الحديث
من كلام لاكوست فى البدايه ومناقشاته اخذنا عنه طابعا
حتى اننا او انا شخصيا ولا اخفيكم سرا تمنيت ان يخرج من المنتدى
فبالله عليكم وضحوا وجهات النظر وقربونا منكم
فالكثر هنا فى هذا المنتدى
قد وضع كثيرا من علامات الاستفهام حول لاكوست
اخى لاكوست انا لا اعرفك من قبل ولا تعرفنى
كحال الكثير وانت ايضا دخيل علينا بفكرك
الذى والحمد لله عندنا فى الكتاب والسنه
ما يغنى عنه
لذلك اخى وضح لنا بدون فلسفه وبكل بسطه ولف ودوران كلام مباشر
تفسيراتك لشخصيتك وثقافتك وماذا تريد حقا من المنتدى
فنحن كما رايت
ناس على ادنا بتوع شارع وحاره
ومسطبه وحمار وعربيه
يعنى مش اد كلامك الكبير
ارجو ان يتسع صدرك لكلامى
اخيك خالد

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونخالد القاضىمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: خالد القاضى

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أغسطس 30, 2009 1:33 pm

انا عن نفسي يا اخي خالد خلاص بالنسبة لي انا حسبت ان النقاش منتهي بالنسبة للصداقة بين الاولاد والبنات إلى انها حرااااااااااااااااااااام .

بالنسبة لفكر لاكوست فهو بقه يتكلم عن نفسه .

بالنسبة لأن الحوار أو الجدال دخل في منطقة وخرج من تانية . فحضرتك عارف أن مش معنى أني أهاجم شخص في عدة أفكار مش معنى كده أن كل الأفكار غلط . بدليل أن مفيش حد يقدر يعترض على المشاركة الاخيرة له .

لأن والله أنا نفسي واقع في مشاكل نفسية بسبب التدين الشكلي إللي حولي .

وفي نفس الوقت إحقاقا للحق ، هناك ناس متدينين و أشهد لهم أنهم من أحس من رأيت في حياتي سواء في ميت عزون أو بره مصر خالص .

الخلاصة :

النقاش في الصداقة بين الأولاد و البنات منتهي إلى أنه حرام .

ولاكوست لو عنده اعتراض على كلمتي يبقى يسفسط تاني براحته مع نفسه .

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

lacost
lacost

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أغسطس 30, 2009 6:00 pm

الأخ العزيز خالد القاضي .. المحترم ضياء الحق
وبما أن مسالة الصداقة بين الأولاد والبنات قد حسمت ...
والقضية النقاشية قد قاربت علي الانتهاء ..... أو أنها قد انتهت بالفعل ...
أحب أوضح نقطة مهمة ... مفيش حاجة اسمها منتدي علي قدنا .... طلما تم طرح المنتدي علي الشبكة العنكبوتية فقد صار دوليا ..!!!!!!!!!!!!
أما مسالة العلاقة بين الأولاد والبنات .... فلو أننا قلنا من البداية أنها حرام .. لأغلق باب النقاش .. وانتهت الصفحة علي كده .. لكن المد والجذب والنقاش أكيد مفيد أكثر من قطع الطريق أمام الأعضاء ...
وكنت أريد في النهاية والبداية .. أوكد علي قضية الشكليات في الدين ... قد إيه إحنا شعب بيعشق المظاهر والشكليات ... ومش بيهتم بالجوهر ...... احنا كلنا مسلمين ... ومفيش حد يقدر يميز نفسه بإسلامه عن الآخر ... التمييز فقط يوم الحساب عند الله سبحانه وتعالي ... فهو الذي يستطيع أن يحاسبني ويحاسبك ... ويدخل من يشاء الجنة ومن يشاء النار ...
وما نقلته وأعجبت به من أفكار غربية أنتقيت منها ما يتوافق مع تقاليدي وحجم تديني ... فما أخذته من الغرب هي قيم جميلة يحض الاسلام نفسه عليها ... كقيمة الحرية والمساواه ... فقد قال الله تعالي: يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ "
وقال تعالي.. " يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا ... صدق الله العظيم .................
في النهاية أتقدم بخالص تقديري لكل الأعضاء اللذين شاركوني مساهماتي بالرد أو التعليق ....

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونlacostمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: lacost

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أغسطس 30, 2009 6:26 pm

طبعا حضرتك وجهت الكلام لي و لأخينا الشيخ خالد القاضي فأتكلم هنا عن نفسي و هو سيعلق إن شاء الله

المسألة حسمت بالسلاح السري . وهو نفس السلاح الذي أحببت تحييده من البداية وهو رأي الدين .

بالنسبة لأن المنتدى على الشبكة العنكبوتية ما بقاش منتدى ضيق الأفق ، فده حقيقة . و أكبر دليل على كده الأعضاء المشتركين من بلاد بجوارنا : طناح - الكوم - الخليج . و الاسكندرية ( أنت ) . وكان هناك ناس زملائي في الشغل كان نفسهم أنهم يشتركوا في المنتدى وقعدو يقولولي كتير أنهم عاوزين يشتركو لأنهم متابعينه معايا لما بأكون في الشغل . المهم أنهم كانو متخوّفين من حتة تقوقع المنتدى دي .

المنتدى مش متقوقع لكنه له قوانين . صحيح القوانين لسه ما اتكتبتش لكن فيه عرف ( ما تعارف عليه الناس ) لحد ما نصيغ القوانين كويس .

مثلا الموقع عمره ما هيكون مكان للتشهير بشخصيات من ميت عزون

الموقع توجهه اجتماعي من الطراز الأول ومش سياسي

الموقع مش هيسمح بمواضيع تخالف الأدب

الموقع مش هيسمح بأنه يكون منصة لتفرقة أبناء ميت عزون عن طريق مواضيع تثير البعض على البعض

الموقع مش هيسمح أنه يكون منبر للكلام في الدين ، يعني لما يكون فيه فرقتين لهم رأيين في الدين . والمدارس الدينية كتيرة حاليا ، يا إما الكل يتكلم باحترام وجهة نظر الآخر أو أن موضوع النقاش هيغلق . و دليلي على كده بعض المواضيع إللي فاتت لو حد فاكر .

الموقع مش هيكون سبب في تشكيك الناس في قيم الإسلام

في المقابل /

الموقع هدفه يزود العلاقات الاجتماعية و حب الأعضاء لميت عزون و إخلاصهم . ودي نقطة مهمة حتة الإخلاص دي

الموقع هدفه زي ما اتقال قبل كده صحيفة ميت عزون المفتوحة إللي الكل ممكن يحرر فيها زي ما هو عاوز ( طبعا لما ما يكتبش في النقاط المحظورة إللي فاتت )

الموقع هدفه أنه يشوف المشاكل إللي في ميت عزون ويحاول يحلها

الموقع هدفه أنه يرفع الروح المعنوية

الموقع هدفه أنه يحاول يكون منصة لأن كل واحد يتعلم من التاني .

فياريت تكون النقطة دي وصلت ، وليه فيه ناس اختلفت معاك يا لاكوست وأنا كنت منهم .

اقتباس :
أما مسالة العلاقة بين الأولاد والبنات .... فلو أننا قلنا من البداية أنها حرام .. لأغلق باب النقاش .. وانتهت الصفحة علي كده .. لكن المد والجذب والنقاش أكيد مفيد أكثر من قطع الطريق أمام الأعضاء ...

على العموم أيا كان نيتك وأنت بتكتب ، فأعتقد الوقتي مفيش أي حد أيا كان تفكيره يقدر يقول أن الصداقة بين الأولاد والبنات شيء طبيعي و عادي و ضرورة من ضروريات الحياة . ويمكن دي ثمرة من ثمرات الكلام الكتير إللي قعدنا نتناقش فيه .

اقتباس :
وكنت أريد في النهاية والبداية .. أوكد علي قضية الشكليات في الدين ... قد إيه إحنا شعب بيعشق المظاهر والشكليات ... ومش بيهتم بالجوهر ...... احنا كلنا مسلمين ... ومفيش حد يقدر يميز نفسه بإسلامه عن الآخر ... التمييز فقط يوم الحساب عند الله سبحانه وتعالي ... فهو الذي يستطيع أن يحاسبني ويحاسبك ... ويدخل من يشاء الجنة ومن يشاء النار ...

أنا معاك في الجزئية دي . فالمظاهر مشكلة من المشاكل إللي يبتلى بها المسلمون كل يوم . فالمظهر ما بيدلش على الجوهر . وزي ما قلنا قبل كده المهم في الإسلام هو ( تزكية النفس ) او زي ما انت قلت ( تعبد الله كأنك تراه ، فإن لم تكن تراه فإنه يراك )

أما بالنسبة لأن ممكن يكون في المجتمع منكر و طبعا مفيش حد هيتحاسب على عمل حد لكن إحنا مأمورين بالنصيحة في الدين . و طبعا لو حد هيعترض على كلامي يقدر يناقشني إزاي إحنا بنقول أن الكلام حرام ومع ذلك لما حد بيقول أنه بيكلم واحده وطلعت خاينه بنقول له ( خيرها في غيرها ) . عشان نبقى صادقين مع نفسنا

.
اقتباس :
وما نقلته وأعجبت به من أفكار غربية أنتقيت منها ما يتوافق مع تقاليدي وحجم تديني ... فما أخذته من الغرب هي قيم جميلة يحض الاسلام نفسه عليها ... كقيمة الحرية والمساواه ...

يبقى حضرتك رجعت للي كنت بأقوله . نفس كلامي هو نفس كلامك . فزي ما قلت أن المباديء أقر منها ما يوافق الإسلام و أترك ما ينافيه .

زي ما الرسول صلى الله عليه وسلم قال عن حلف الفضول ( لو دعيت إلى مثله في الإسلام لأجبت )

اقتباس :
في النهاية أتقدم بخالص تقديري لكل الأعضاء اللذين شاركوني مساهماتي بالرد أو التعليق ....

شكرا لك على الحوار إللي انتهى بشيئين :

1 - الصداقة بين الأولاد و البنات حرام . وطبعا الصداقة غير الزمالة و الجيرة و كده يعني

2 - استفدت من ا لحاجات إللي اتكتبت .

منتظر الرد من العزيز خالد القاضي و وردا لأنهم شاركو في الحوار

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

توما

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت سبتمبر 05, 2009 6:29 pm

انا مستمتعة وانا بقرأ الموضوع الجميل دة وفخورة ان بلدنا فيها الفكر العالى دة

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونتومامنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: توما

اميره بكلمتى
اميره بكلمتى

ملكه المنتديملكه المنتدي
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالخميس سبتمبر 10, 2009 8:27 pm

الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 304957 الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 553437

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزوناميره بكلمتىمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: اميره بكلمتى

B7r
B7r

المشرف المميزالمشرف المميز
ذكر

https://meetazoon.rigala.net

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد سبتمبر 20, 2009 2:15 am

الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 960691

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونB7rمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: B7r

love_you
love_you

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 30, 2009 5:05 pm

[size=18]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيكو يااولاد ازيكو يابنات عاملين ايه وحشتونى اوى والله
انا بصراحه ارفض كلتا الحالتين سواء واحده حبت انسان من قبل لان بصراحه فى زمانه هذا الواحد فينا لما يصاحب واحده
او يكلمه اكثر من مره فصدقونى لازم يعجب بيها لذالك ارفض انى اصاحب واحده او اكلمها واعرف انها حبت انسان من قيل
بس مش عارف هى بقه ممكن مع كثرة الكلام تعجب بيه ولا ايه؟

اما التصويت الثانى:-
ان فتاه تكون اتخطبت من قبل على كلامكم ان كان فى المصاحبه او فى الكلام او الجيره فدى اما ان تكون تبعا لحاله من الاثنين اما ان تكون مازالت تحب الا نسان اللى كان خطبها ومش حصل نصيب واما ان تكون على العكس تكون يعنى مش عادت بتحبه
فان اخترت التصويت الصحيح فهو هيكون الثانى ان فتاه تكون اتخطبت من قبل لان الخطوبه شرعيه
خلاف انه مشه معاها او حبها من غير ارتباط فده من رايى والله اعلم

"الحب الضائع"
روميو

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونlove_youمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: love_you

اسعد زوجه واسعد ام
اسعد زوجه واسعد ام

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالأربعاء يناير 20, 2010 1:54 pm

موضوع في غايه الروعه يارب كتير من هذه المناقشات

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزوناسعد زوجه واسعد اممنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: اسعد زوجه واسعد ام

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالإثنين مارس 14, 2011 8:35 pm

إعادة تنشيط مواضيع قديمة .... بمناسبة الثورة الفكرية التي تبعت للثورة المصرية

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

حور الجنه
حور الجنه

انثى

مُساهمةموضوع: رد: الصداقة بين الولاد والبنات   الصداقة بين الولاد والبنات - صفحة 4 Icon_minitimeالسبت أبريل 16, 2011 8:03 pm

اولا احب اقول حاجه الصداقه ياجماعه ماينفعش ليها مسمي غير مسمي الصداقه ماتقوليش صحبيه بقي لفظ صحبيه ده مش عاجبني اسمها صداقه واولا الصداقه شئ مقدس وعظيم ومهم جدا في حياتنا وللجميع وبالنسبه لما ذكرتموه من ان الصداقه بين الولد والبنت حرام فانا اعترض علي هذه الفتوي
لان قولكم اترضاه لاختك وقولكم انها حرام كل ده عائد علي كلمه واحده وهيا ان واحد ماشي مع واحده بيتسلي مع واحده والكلام الي كنا عرفينه وبنسمع عنه
اما بخصوص موضوع الصداقه وخلي بالكم من لفظ الصداقه الي انا اقصده فانا لا امانع ان يكون هناك صداقه بين الذكر واللانثي وصداقه بمعني صداقه بالمعني النقي بمعني مثلا ايه المانع انه انا اتعرفت وليكن مثلا علي سبيل المثال علي شخص ووجدت فيه خلقا وفكرا وتقارب في وجهات النظر فاصبح بيننا صداقه بمعني انها هناك نقاشات تبادل للاراء المساعده في وقت الحاجه ماعتقدش انه في مانع طالما في حدود وكل واحد عارف حدوده مانا كشخصيه عرفه حدودي كويس مش معقوله هكون صداقه مع واحد وانا مش عارفه ومتاكده من اسلوبه في الحوار ولا تفكيره بس هيا المشكله انه بقي من الصعب انك تلاقي واحد وواحده بيكونوا صداقه بريئه في حدود الشرع والاخلاق وكمان بقي صعب انك تلاقي المجتمع يغير وجهة نظره عن معني انه في صداقه بين واحد وواحده ويبدا يستعملوا مصطلحات تانيه وعلي فكره ممكن تكون الصداقه بين واحد وواحده انجح مية الف مره من صداقه بين بنت وبنت او ولد وولد وعلي فكره كمان ممكن يكون فيها استفاده اكتر لان الشاب بيبدا يكتسب خبره من الصداقه الي كونه مع واحده من طريقة تفكير ووجهات نظر بتفيده كمان في الحياه وكذلك البنت فانا شخصيا اذا قدر اني وقت من الاوقات علمت ان هناك شخص تتوفر فيه الصفات المطلوبه لدي لاكون صداقة بريئة خاليه من اي غرض فانا ارحب بها ولا اخجل منها ابدا لاني لن اقدم علي عمل الا اذا كنت واثقة بامر الله ان في الخير والصلاح كما اني اجعل شرع الله دائما امام عيني واعتقد انه اذا فعل ذلك كل شاب وفتاه وكونوا صدقات بينهم سنعلم وقتها فوائد الصداقه وصدقني وقتها هتلاقي فيه احترام متبادل والكل هيحتر التاني من منطلق الاخوه والصداقه هذا رائ وسواء كنت مؤيدين ومعارضين ارجوا تقبل رائ
تقبلوا مروري

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونحور الجنهمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: حور الجنه

الصداقة بين الولاد والبنات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 4 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4