شباب طموح ....من ميت عزون
أخي أو أختي طبعاً على حسب

اسمح لي بأن أحييك .. وأرحب بك

فكم يسرنا ويسعدنا إنضمامك لعائلتنا المتواضعة والمحبه

التي لطالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا

نرجوا التسجيل واهلا بك مع خالص دعواي لك بقضاء وقت ممتع ومفيد معنا

واذا وجدتم اي صعوبه في التسجيل يرجي كتابتها في قسم الشكاوي اسفل المنتدي

او تراسلونا علي ايمال layaly2052717@yahoo.com
أخي أو أختي طبعاً على حسب

اسمح لي بأن أحييك .. وأرحب بك

فكم يسرنا ويسعدنا إنضمامك لعائلتنا المتواضعة والمحبه

التي لطالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا

نرجوا التسجيل واهلا بك مع خالص دعواي لك بقضاء وقت ممتع ومفيد معنا

واذا وجدتم اي صعوبه في التسجيل يرجي كتابتها في قسم الشكاوي اسفل المنتدي

او تراسلونا علي ايمال layaly2052717@yahoo.com
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اهلا وسهلا بكـ يا :  زائر
آخر زيارة لك كانت:
لديك: 8 مساهمة

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
كاتب الموضوعرسالة

معلومات الكاتب - منتدى شباب ميت عزون
ضياء الحق

الكاتب المميزالكاتب المميز
المعلومات العامة - منتدى شباب ميت عزون
ذكر
معلومات وبيانات شخصية - منتدى شباب ميت عزون

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 4:04 pm

هانى السيد كتب:
شخصية محترمة _______________________احساس عالى

قدرة على التميز ______________________________

عقل مميز
بس

من أنت من تكون يا صاحب الظل الطويل

بجد سالت نفسك انت مين مرة _______________________بتعمل اية .........جواك اية ...........بتهرب من اية

إذا كان أجلك اليوم فهل أنت جاهز؟

من أنا ؟

اعرف نفسك . هؤلاء الذين ليس لهم القدرة على معرفة أنفسهم ليست لهم القدرة على معرفة الآخرين .

إذا لم أعرف نفسي فتلك مصيبة وكارثة .

بأعمل إيه ، جوايا إيه ، بأهرب من إيه . كل دي أسئلة ممكن تيجي لأي حد فينا ، ولازم تيجي لكل واحد فينا . ومش أبلغ من أقرب الاقربين لي لما بنتناقش في النقطة دي ـ بنتبهدل بسببها .

مفيش جوايا التعصب لكن جوايا البحث عن الحقيقة . وبأرضى بها مهما كانت سواء كانت موافقة لأفكاري وللا مخالفه لها . لأن كل واحد في العالم بيتولد وبيكتسب مجموعة من القناعات من خلال المجتمع ، لكن لو كان الإنسان فعلا عاقل يبقى لازم يبحث كل واحد مننا عن الحقيقة .

جوايا إيه ؟ إذا ما كنتش عارف جوايا إيه يبقى مين هيعرّفني ؟ لكن إللي جوايا مش لازم يطلع من جوايا ، على الأقل ما بيطلعش إلا قدام قلة قليلة جدا من الناس ، ويمكن أدق الدقائق ما بتطلعش غير قدام شخص واحد .

إذا جاء أجلي اليوم فهل أنا جاهز ؟

لأترك الإجابة عن هذا السؤال ، لأن الإجابة لن تقنع غيري .

............................................................................

كمان لية حاسس انك دافن نفسك فى قوقعة من الافكار

مش بتحاول تتحرر منها __________________حتى لو عارف انها ممكن تضر او غلط

يا راجل ........!!

طب يا ريت تناقشني في النقطة دي .

أولا أفكاري إللي ما بأغيرهاش هي مبادئي ، ومبادئي تعرضت للتجريح لحد ما ثبت صحتها . بالدليل القاطع بالنسبة لي ، يمكن الدليل دليل عقلي ، يمكن دليل شرعي . أما بالنسبة لتغيير الأفكار الخاطئة ، فإزاي مش هأغير أفكار خاطئة وأنا أول ما تكلمت في كرسي الاعتراف قلت أن مبدأ الشك هو من أهم مبادئي . الشك الذي لا يعتبر أني دوما على حق ، ولا يعتبر أن غيري على غير الحق ... لذلك أقارن وأبحث وأحقق حتى أصل بفضل الله إلى ما أراه صوابا .

فهل من الممكن أن توضح أكثر . بالأمثلة .

بتحكم على الناس بالمظاهر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ما المقصد من المظاهر ؟ لنتوسع في توضيح النقطة

المظهر يدل على الجوهر

المظهر لا يدل على الجوهر

المظهر يدل على الجوهر إلى حد ما ، لكن لا يدل عليه بالقطع وإنما بالظن ، ولا تستطيع أن تحكم على شخص فقط من خلال مظهره ، وإن كان ا لمظهر يعطيك انطباعا أوليا عن نواياه . فهل يمكن أن أرى شخصا يرتدي سلسلة ذهب وهو مسلم وأقول المظهر لا يدل على الجوهر ، لكن لو رأيت أجنبي ارتدى نفس اللباس في بلده لا أحكم عليه بمثل ما احكم على الأول . فالعملية تقديرية .

المظاهر خادعة في بعض الأحيان ، لكن ليس في كل الأحيان .

عن نفسي ومن خلال احتكاكي بالناس وكما ذكرت سابقا ، أفترض حسن النية فيمن أمامي إلى أن يثبت العكس . ولا تغرني لحية أحدهم ولا تدل لي على صلاحه ، وإنما بالمعاملة فقط وبالعشرة فقط أكتشف حقيقته ، وقد تتغير الصورة بعد التعامل عن الصورة التي رسمتها له في البداية .

في النهاية أحب مناقشة هذه القضايا معك ، فهي مثيرة .

تحياتى ليك اخ ضياء

واحترامى ...................ومودتى ايضا

ولك أيضا كل الاحترام والتقدير والمودة .
 منتدى شباب ميت عزون  /><!--
 بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com

أنشر الموضوع لأصحابك على الفيسبوك
Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونضياء الحقمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: ضياء الحق

الماجيكو
الماجيكو

امــــيـــــر الـــمـــنــــتـــديامــــيـــــر الـــمـــنــــتـــدي
ذكر

http://www.dehkanet.dahek.net

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 4:09 pm

ايه ده انتى بتعزبيه مش بتساليه
ربنا معاك يا دكتور
ده على كده انا طلعت طيب اوى

بداية قالب الموضوع الاصلي - www.meetazoon.com --><br /><font color= الموضوع الأصلي : مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟  المصدر : منتدى ميت عزون www.meetazoon.com

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونالماجيكومنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: الماجيكو

الماجيكو
الماجيكو

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 4:49 pm

سؤال اخير يا دكتور

نفسك مين الى يقعد على الكرسى بعدك

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 6:35 pm

WARDA كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

دستورررر

واللهم لا شماته يعنى

والله أنا اتورطت في الكرسي ،ولو كنت أخدت بالي من أول ما الموضوع اتعمل كنت لغيته لكن للأسف ما شوفتوش إلا بعد ما ناس ردت عليه

مش بحب اشمت انا فى حد ماشى يا ضياء

وسبق وقلتلكـ الدنيا يوم ليكـ ويوم التلات يعنى

فعلا ، مع أني كنت بأعمل كل اللي في وسعي اني ما اقعش في المطب ، لكن القدر تقولي ايه .

يالا ما علينا ربنا معاكـ

آمين

أزمه وماتعديش برحتها البيت بيتها

والله انا كنت انسحبت خلاص . بس لو ما جاوتبش هأتفهم غلط .

طبعاً أجابات جباره

بس على فكره الفوزير غلط ماتنساش بس الجمايل دى بعرفكـ اهوه

ما انا عارف انها غلط ، فين الجميلة ؟ الجميلة أنك كنتي تجيبيلي الحل .

أنا كنت داخله أشمت واخرج علطول.... يوووه سورى قصدى اسلم وأخرج علطول

ماهو السلام في بعض المواقف بيبقى شماته . يعني لو واحد زعلان وبصيتي له وقلتي له سلامو عليكو ، هيفهم على طول .

قولت أسأل سؤالين عيب بردو أدخل بأيدى فاضيه وحشه فى حقى جداً

بدل ما تدخلي بكيلو فاكهة وانا ضيف على الكرسي بتاعكم ، يللا مش مشكلة .

نبتدى

صفه فيكـ بتتمنى أنكـ تغيرها؟

الكسل .

لما سمعت مره اتنين بيتكلمو عنكـ لقيت جمله شدتنى عيبه طيبته الزايده؟

تعتقد إن الطيبه الزايده بجد عيب؟

انا ما اعرفش تقصديني انا وللا مين . لكن كان هناك مشكلة عندي وهي المسامحة على طول الخط . في الزمن اللي احنا فيه لازم الواحد يسامح كتير لكن لما يشوف أن الناس هتستغل خطؤه ( أخذ شيء بسيف الحياء ) أو ( ضياع الحق بسبب التخاذل عنه ) لقيت أن دي صفة لازم تتغير شوية عندي . هل نجحت في التغيير ؟. ده اللي مش عارف احكم عليه الوقتي ،

ويا ترى دى حاجه تسعدكـ ولا تضيقكـ؟

ايه اللي يسعدني ، كلام الناس وللا الطيبة ؟

ما كان لله دام واتصل وما كان لغير الله انقطع وانفصل ، وأرجو من الله أنه يخلص نفسي من شرورها وأولها هو عدم الإخلاص لله .

من دراستى للتعامل مع الشخصيات اللى بعرفها

وبصراحه ومن غير تزويق كلام حسيت سفركـ هروب؟

إجاباتي ما بتتغيرش يا وردا ، راجعي إجاباتي القديمة وانتي تعرفي .

ومش لازم أضيف تفاصيل بس حابه أعرف ايه تعليقكـ؟

بصراحة ما اعرفش ايه اللي انتي تقصديه ، لكن كان فيه 5 اسباب وراء سفري يا وردا مش سبب واحد . واحب احتفظ بالخمس اسباب كلها لنفسي .

لكن السؤال ... إيه اللي السفر أضافه لي ؟ أعتقد أنه عالج حاجات كتير من اسباب سفري .

حلم إتمنيت تحققه وصحيت لقيته سراب؟

أكيد فيه أحلام حلمتها وما اتحققتش ، لكن لو بطلنا نحلم نموت ، لكني مؤمن بفضل الله عليّ وبأن لو فيه حلم ما اتحققش فأكيد لأن ربنا عارف أن الخير مش فيه أو أن ربنا هيحقق لي حلمي ( جوهر حلمي ) بطريقة تانية . وما تنسيش ( لكي لا تأسوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم ) . يمكن الإنسان يتعب شوية لحد ما يقدر يأقلم نفسه لكن في النهاية يقدر يعدّل أوضاعه .

ولو فكرنا شوية ، هنلاقي أننا عندنا نعم كتير علينا ( إن فضله كان عليك كبيرا ) ( وكان فضل الله عليكم عظيما ) ( وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها ) . يعني مش حلم ولا اتنين إللي هيخلوني أكفر بنعم ربنا عليّ . ربنا بياخد مني حلم وبيعطيني غيره أحلام .

ودايما عندي الكلمة دي ( اللهم إني أثق بك ) ودايما حتى لو كان نفسي أحقق حلم معين فلازم بأدعي ربنا انه يوفقني للخير سواء الخير في تحقيق الحلم ده أو في غيره ( آباؤكم وأبناؤكم لا تدرون أيهم أقرب لكم نفعا فريضة من الله إن الله كان عليما حكيما ) ( وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون )

ده ما يمنعش أن الإنسان بيتأثر شوية لما بيفوق من حلمه ، لكن برضه ما بيستمرش في البكاء على الأطلال . وأعطي مثال يعيد شوية لكن جايز يقرب الصورة ..... ليه دايما بنفتكر هزيمة 67 وما بنفتكرش حرب الاستنزاف ولا انتصارات 73 . لازم كل واحد فينا يكون مؤمن بالقدرة على التأقلم والتعايش والتغيير للأفضل .

لكن برضه الإنسان بيفضل فترة مدروخ ، لكن بعد كده بيفوق .

ويا ستي زي ما حلمت مرة أقدر أحلم مرات ومرات ، أنسى أني حلمت الحلم إللي ما حققتوش وأحلم من جديد . ليه لأ ؟

في النهاية أحب أقول أني بأدور على البساطة وحلمي لسه موجود يمكن تحقيقه لكن بوسائل أخرى .

قولت لحد بكرهكـ من قلبكـ وكنت تعنيها؟

مش فاكر يا وردا ، لكن أعتقد أني لو قلت لحد بأكرهك من قلبي يبقى أكيد عمل حاجة تستاهل الكره ده ، لكن مش فاكر أني بأكره حد ، حتى لو اختلفت مع أي حد وزعلت منه فبأعطيه العذر والحجج لأعماله . مع زعلي منه . إنما آجي لواحد وأقول له بأكرهك . يمكن تحصل قريب ويمكن ما تحصلش . الله أعلم .

لو رجع بيكـ الزمان لثانوى كنت تتمنى تكون انت الدكتور صلاح ولا لقب تانى غير ده؟

سؤال يا وردا ، هل الألقاب هي إللي بتصنع الإنسان ؟ في زمنا يمكن ناس شايفه كده لكن انا مش شايف كده .

كنت بأفكر في تانية ثانوي أدرس كيمياء لأن كان نفسي أدخل علوم ، بالذات قسم فيزياء نووية . وده يمكن يرجع لأني لحبي للعلوم . ولكن احنا في محيط ما يساعدش على حاجة زي دي ، لأن مش هيبقى فيه شغل من كلية العلوم ، وناس أكبر مني قعدت تقنع فيّ بكده ، لأننا في مصر ، ورجعت عن الفكرة وفضلت في علمي علوم ، كان نظرة أمي لي هي أني طالما كنت متفوق طول عمري يبقى لازم أدخل كلية الطب ، وطبعا تقدري ترسمي رسومات جميلة وأنتي في الثانوي عن حياتك في المستقبل وأنتي جراحة .... ومتفوقة . للأسف نظرتنا يمكن محتاجة تغيير .

طبعا ده لأن معلوماتي في الثانوية غير معلوماتي الوقتي ، والوقتي بأحاول أعطي خبرتي البسيطة للناس علشان خاطر تفهم الحقيقة .

التفوق في الحياة مش بأنك تدخل كلية القمة ، التفوق هو أنك تحقق نجاحك في المجال إللي انت فيه أو بتحبه .

كان حلمكـ تكون دكتور بيطرى ولا التنسيق اللى اتحكم فى حلمكـ؟

بالتنسيق ، وكنت رافض أكتب الكلية دي في ورقة التنسيق ، وكان جدي لما عرف أني كتبتها - مجرد كتابتها - في التنسيق قعد يتريق عليّ .

والسبب زي ما قلت أننا في مصر ونظرتنا للأمور نظرة سطحية ونظرة المجتمع ناحية حاجات كتيرة عاوزه تتغير .

لكن لما عرفت أني دخلت الطب البيطري بقه إيه اللي حصل يا ست وردا ؟

فرحت جدا وبصيت لنموذج قدامي اعتبرته ناجح وهو ابن عمتي الدكتور عبد العزيز أحمد العدل . مع أن فيه ناس قابلوني قالوا لو مش هتفتح مزرعة سيب الكلية . حتى ناس تانيين قالوا ادخل كلية من كليات الحاسب الآلي ، وكله بيتكلم من باب النصح .

وناس نصحتني وكان نفسها أني أعيد السنة ، لأنها تعرف مستواي كويس . لكن رفضت كل ده ، وقلت توكلت على الله ، ولما دخلت الكلية عرفت أن نظرتنا عن الطب البيطري من برّه قاصرة جدا ، وحتى لما اتخرجت وسافرت عرفت أن نظرتنا في مصر قاصرة جدا . ولما قابلت دكاترة من استراليا وأناقشهم في شغلهم ، ومن الاتحاد الأوروبي وكنت بأناقشهم في قضايا زي جنون البقر والأمن الغذائي عرفت قد إيه إحنا محتاجين نغير نظرتنا للأمور من السطحية للتعمق .

أمتى دمعت بجد وحسيت إنكـ موجوع أوى ودموعكـ لازم تنزل؟

بيحصل ، وإلا ما أتحسبش من البشر ولا هيميزني شيء عن الحيوانات . طالما إحساسي مش ميّت يبقى امكانية أني أدمع وارده . لكن بيني وبين نفسي في الغالب .

بتعتبر دموع الرجل ضعف؟

بالعكس ، دموعه في الموضع الصحيح هي من مصادر قوته ، لأن معنى بكاؤه أنه فيه شيء محتاج يتعالج . ويعني يكفيني أن الرسول صلى الله عليه وسلم بكى على ابنه إبراهيم .

المشير الجمسي في مباحثات الكيلو 101 بكى ونزلت دمعته وكسنجر قال ( لم أكن أظن أن هذا الرجل يمكن أن يبكي ) الراجل بكى لأنه حس أن السياسة هتضيع منجز عسكري ، ده رأيه وقتها يمكن عدله بعدها لكن بكى .

ولا هو إنسان عنده مشاعر وأحاسيس فلازم يعبر عن اى كبت جواه؟

هو ده

فى حد نفسكـ تعتذر له وتقوله أنا أسف جداً تعبتكـ وظلمتكـ طبعاً دا غير صلاح عثمان؟

ليه الاستثناء ، ما كنت هأهرب من السؤال وأخلص .

أبويا وأمي . هم دول أكتر ناس ظلمتهم معايا لكن في النهاية معايا أعذاري دايما ـ

عشت طفولتكـ العاديه ولا تخللها مسؤلية البيت وراجل البيت بعد سفر الوالد؟

بدون أم صلاح ما كانش هيبقى صلاح صلاح . الطفولة كانت عادية زيي زي أي واحد ، يمكن كان فيه تأثير ، مثلا ما بأتأخرش بعد العشاء . ولكن إيه رأيك أنتي ؟ هل اتأثرت بسفر الوالد وانحرفت مثلا ؟ لو كان فيه أي نواقص فالحمد لله عوضتها من اللي حوالي .

نفسكـ تقول لمين مشتاقلكـ أوى؟

لو واحد هيبقى صديقي ، بس فيه ناس كتير نفسي أقعد معاها ومشتاق لها مش واحد بس .

لما بيتقفل عليكـ باب وترفع إيدكـ بتزلل للسما وتقول يااارب بتدعى بأيه تحققه؟

أنه يقبضني وهو راضي عني . وأنه يبعد عني الحرام ويرزقني من الحلال . لأنه لو قبضني وهو راضي عني يبقى مش هيضغب عليّ.

مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 03718763224653244642
مش حرماكـ من حاجه أهوه

لا بجد كتر خيرك

أشرب إشرب

ما أنا قاعد اشرب من ساعتها ، فعلا مقلب مش هأسامح إللي عمله فيّ

نكمل بقى

فى قرار نزل المدارس الحكوميه النهارده بدأو يطبقوه إن كل مدرسه تمضى إقرار بخلع النقاب ولازم يكون وشها مكشوف ودا اصدره وزير التعليم الجديد أيه رأيكـ ولنفترض انت متزوج من مدرسه منقبه وسمعت القرار دا ايه رد فعلكـ؟

ما ينفعش أتكلم في قضية مش فاهمها قوي . أفهم هو قال القرار ليه ، ومعارضته قالو ايه . وده برضه بيرجع لحكم الاسلام في النقاب ، وهل اسلاميا من حق السلطة أنها تعمل حاجة زي دي . بجد والله ما اعرف بالذات النقطة الأخيرة ، ولنفترض أن حكم الإسلام هو أن ده مش من حقه ، يبقى ساعتها هأعارض القرار .

ما هو اصعب موقف مر بحياتكـ ؟

هو انتي اسئلتك صعبة ليه يا ورده ، كلها صعبة ، هو انا كنت عملت فيكي كده وانتي على الكرسي ، لعلمك كان فيه اسئلة كان ممكن أسألهالك وما رضيتش . ارحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء .

امتنع عن الإجابة على السؤال ده .

لو اعتبرنا حياتكـ كتاب فهل تريد ان تقطع صفحه منه او من حياتكـ فماهى الصفحه ولماذا؟

فعلا بأهتم أني أوثق حياتي مكتوبة يا وردا عشان ما انساش ، مش أني أقطع ، لكن ما بأوثقش المعاصي ودي إللي نفسي تتقطع من حياتي . أما الأخطاء فتتساب عشان أتعلم منها .

هاعطيكـ كلمات ترد عليها بكلمه فقط

حرااااام ، يعني كلمة واحدة ... مش هتكفي ، لكن هأحاول

النت

وسيلة

اسرتكــ

حياتي

الامل

سلاحي

الذكرة الحلوة

الباقية

المنتدى

نادي

الحب

الغامض

الاحزان

متبددة

الحياه

متناقضة

ربكـ

الرحيم

اصدقاائكـ

أشقائي

نصيحه تهديها ليا؟

حرام عليكي ، ابقي ارحمي اللي يقعد على الكرسي ، اسئلتك لو أجبت عليها بطريقة مباشرة يبقى رحت في داهية .

ورأيكـ فى مشاركاتى؟

جميلة وبتشغل العقل ، ونفسي ترجعي تشاركي بالردود زي الأول .

مارأيكـ في العقليات المهاجرة ؟

كفيلة بأنها تبني مصر ، لو فيه إدارة صح.

مالذي جعل الدول العربية لا تهتم بهؤلاء العلماء ؟ وماهو الحل حسب رأيكـ

عدم تقدير العرب للعلم ، الحل هو الاهتمام بالمراكز العلمية ، والمراكز البحثية ، والبحوث التطبيقية .

وماهى السعاده فى نظرك؟

راحة البال إللي مصدرها رضا الله

استراحه يتخللها مشروب

طب كويس الحمد لله ان فيه استراحة .

مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 505635
ماهو أحسن كتاب قرأته ومن هو صاحبه ؟؟؟

مش فاكر ، ومش من النوع اللي بيحب يقرأ الكتاب من الجلدة للجلدة إلا نادرا ،

حين تمسكـ القلم فى وقت فراغكـ ترسم أم تكتب وماذا ترسم أو تكتب؟

أكتب ، ممكن شعر ، ممكن مقال . والمقالات يا إما بتوثق الماضي وبتحلله ، يا إما بتتكلم عن فكرة يا إما بتحاول توثق الحاضر ، يا إما بأحاول أستشرف المستقبل ، يا إما بأكتب فكره عشان ما تضيعش مني .

شعوركـ ايه على الكرسى؟

الكرسي كشف لي عن نفسي شوية حاجات بسب الأسئلة ، وده في حد ذاته شيء كويس ، لكن الكرسي ممكن يكشف طريقة تفكيري للناس . الكرسي صعب مش سهل . شعوري هو أن تمنيت أني ما اقعدش على الكرسي .

اهديكـ هذه الألقاب لمن تهديهاااااا
بسمه المنتدى
مبدع المنتدى
اجمل شئ فى المنتدى
امل المنتدى
ذكاء المنتدى
عبقرية المنتدى
حب المنتدى
فليسوفة المنتدى
ملكة الابداع

أتحفظ عن اهداء الألقاب لأني متأكد أني مش هأكون دقيق وهأظلم البعض .

[size=16]

1. من العضو الذى تشعر بانه نشيط لكن رغباته مكبوته

انتي ، وصدفة ، والشيخ خالد القاضي وديميتري وانا . لأني فعلا شوفت طريقتكم قبل كده وبعدين حاسس أنكم توقفتم شوية .
    فيه ناس تانية تقدر تعمل أكتر من كده ومكسلة شوية

الباقي نشيط قد المستطاع . انما سؤالك عن اللي تكاسلو شوية .

ما هى الغلطة التى لم تشعر بها إلا بعد مدة طويله

ان بقالي 3 ساعات في الرد على اسئلتك

بس كفايه كدا
إحتمال ابقى أرجع

تشرفي أكيد . شكرا على الأسئلة إللي كانت فعلا صعبة ، الأسئلة على كرسي الاعتراف من بعض الاعضاء كانت صعبة بالنسبة لي .

[/size]

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 6:48 pm

امير المنتدى كتب:
ايه ده انتى بتعزبيه مش بتساليه
ربنا معاك يا دكتور
ده على كده انا طلعت طيب اوى

صحيح ، طيب قوي ... هو حد عمل في المقلب ده الا انت والمدير .

منكم لله ، يا عم خلاص ، كفاية كده الله يرحمك .

بالنسبة لسؤالك مين يقعد بعدي على الكرسي .... ديميتري .

نفسي ديميتري يقعد على كرسي الاعتراف .

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

هانى السيد
هانى السيد

يسعي الي الاحترافيسعي الي الاحتراف
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 7:40 pm

اشكرك على اجاباتك يا اخ ضياء

وعلى فكرة انا معاك ان ديمترى يقعد على كرسى الاعتراف

مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 960691

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونهانى السيدمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: هانى السيد

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 8:51 pm

هانى السيد كتب:
اشكرك على اجاباتك يا اخ ضياء

وعلى فكرة انا معاك ان ديمترى يقعد على كرسى الاعتراف

مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 960691

بس كان نفسي اعرف يا اخ هاني إيه الأفكار إللي أنا متقوقع فيها ، وازاي ممكن تكون غلط ؟

بجد والله ، جايز يعني انت شايف شيء وأحب أصلحه في نفسي أو أقنعك به .

شكرا على الأسئلة

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

رومانسية قلم
رومانسية قلم

شاعر المنتدي المميزشاعر المنتدي المميز
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 9:02 pm

دكترة
انا قلت اخلينى اخر واحد يسالك عشان اجيلك كدا فى الرواقة
اولا انا ليا عتب عليك
لان انا عارف ان انت من هواة غرفة الخواطر والشعر بس بعد ما انا جيت وانت عمرك
ما بليت ريقى بكلمة حلوة
لية بقا؟
اما شوية اسئلة كدا حنينة وطرية على قدى

يا ترى لو كنت غلط غلطة كبيرة فى حياتك هتقدر تعترف بيها وتصلحها؟
طب سؤال كمان يا ترى اكتر حد ظلمتة فى حياتك مين هو والا اقولك بلاش السؤال دا؟
طيب يا دكترة لو قلتلك مواصافات فتاة احلامك اية؟
طيب اخبارك اية مع الخمسة عين بتوع الدكاترة؟ عارفهم طبعا
اخر حاجة بقا؟
اية رايك فى العبد للة كشخصية بشكل عام
واية رايك فى اعمالى بشكل خاص؟
تحياتى وتقديرى ومودتى ليك
اخوك
محمد صبح

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونرومانسية قلممنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: رومانسية قلم

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 9:30 pm

رومانسية قلم كتب:
دكترة
انا قلت اخلينى اخر واحد يسالك عشان اجيلك كدا فى الرواقة

أحلى حاجة الرواااااقه .

اولا انا ليا عتب عليك
لان انا عارف ان انت من هواة غرفة الخواطر والشعر بس بعد ما انا جيت وانت عمرك

لا والله ، غرفة الخواطر والشعر مش هتلاقي ليّ مشاركات كتيرة ، هات لي كم قصيدة حطيتها فيها ؟ كم مقالة ؟ كم قصة ؟ يمكن تلاتة من اول ما المنتدى اتعمل .

كنت بأدخل على المنتدى وبأشوف كل حاجة فيه لكن للأسف ما عدتش لاقي وقت لكل حاجة ، ولو تلاحظ هتلاقيني كتبت أول ما رجعت ( ما لا يدرك كله لا يترك كله ) لأني مش لاقي وقت لكل حاجة .

بالنسبة لشغلك فأنا قرأت ليك وعلقت . لكن مش متعمد أني ما أشوفش أعمالك ، لا ، أنا مش قادر أتابع أي موضوع في أي قسم حاليا ، شوف نسبة مشاركاتي وأنت تعرف .

ما بليت ريقى بكلمة حلوة

يا راجل ، ازاي بقه ، أنا علقت على مواضيعك قبل كده .

لية بقا؟
اما شوية اسئلة كدا حنينة وطرية على قدى

أيوه الله يكرمك خليك في الحاجات السهلة .
يا ترى لو كنت غلط غلطة كبيرة فى حياتك هتقدر تعترف بيها وتصلحها؟

أكيد ، بس مش شرط أعترف قدام الناس ، الأهم هو أني أعترف لنفسي بيها وساعتها أقدر أصلحها . والخطأ مش مشكلة المهم تكراره والعناد .

طب سؤال كمان يا ترى اكتر حد ظلمتة فى حياتك مين هو والا اقولك بلاش السؤال دا؟

يعني لو فعلا نيّتك أني ما أجاوبش كان زمانك مسحته javascript:emoticonp('mabri')

ظلمت نفسي .

طيب يا دكترة لو قلتلك مواصافات فتاة احلامك اية؟

يا باشا ، سمعت أغنية محرم فؤاد بتاعة أنا عاوز صبية يكون جولبها عليّ ترسم لي على الطاجية جلب ويمامة ودار .javascript:emoticonp('Very Happy')

بأضحك معاك ، بس لو عاوز الإجابة في كلمتين هتبقى ( واحدة تكمّلني ) . وطبعا لو هتفرد الكلام هيبقى فيه كلام اكلاشيه محفوظ ، مؤدبة محترمة ، أبص لعيلتها واخواتها أخبارهم إيه أبوها أمها ، كده يعني ، لأن لي وجهة نظر وهي صحيحة ( الواحد لما بيتجوز ما بيتجوزش واحدة لكنه بيتجوز عيلة بحالها ) يبقى لو الأب والأم متفهمين يبقى هيبقى لهم دور إيجابي لحل المشاكل بينا ، مش العكس .

في النهاية أقول أن ربنا يقدم إللي فيه الخير .

طيب اخبارك اية مع الخمسة عين بتوع الدكاترة؟ عارفهم طبعا

ما اعرفهمش ، يمكن قصدك الخمسة إف وللا إيه .

اخر حاجة بقا؟
اية رايك فى العبد للة كشخصية بشكل عام

شخصية لذيذة

واية رايك فى اعمالى بشكل خاص؟

ما قلت لك قبل كده ، بس شكلك ناسي

يا بختها بيك .

تحياتى وتقديرى ومودتى ليك
اخوك
محمد صبح

أهلا وسهلا يا باشا ، أوعدك أني أتابع كتاباتك إن شاء الله .

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

راحيق الورد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 9:45 pm

الصراحه النكته معرفهاش لأن واحد هايف هوه اللى قلهالى

اما عن الحيوان الذى له 3قلوب الاخطبوط

اما عن الطير فهو النعامه

اما عن اللقب الشعبى فهو انكل سام او العم سام

اما عن الشئ الذى يستحيل كسره هو المبتدء
جاوب على ده كمان

ما هو اقوى الحيوانات زاكره

كلمه اثيوبيا كلمه يونانيه فما معناها ؟

كم عضله يستخدمها الإنسان عند التكلم؟

كم طول الأمعاء الدقيقه داخل جسم الإنسان؟

شكرا

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونراحيق الوردمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: راحيق الورد

راحيق الورد

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 9:46 pm

اما عن الطير فهو النعامه

جاوب على ده كمان

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونراحيق الوردمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: راحيق الورد

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالأربعاء فبراير 10, 2010 10:06 pm

راحيق الورد كتب:

اما عن الطير فهو النعامه

جاوب على ده كمان

شكرا

الاول شكرا على الاجابات .

ثانيا / هأقول على طول ما اعرفش .

لكن معروف أن الجمل له ذاكرة قوية ، لكن هل هو اقوى الحيوانات ذاكرة . الله اعلم

بصراحة ما اعرفش في اليونانية غير كلمتنين تلاتة . فمش عارف يعني ايه اثيوبيا .

الانسان لما بيتكلم بيستخدم عضلات لسانه ، وعضلات شفايفه وعضلات الفكين ، مش عارف بس كتير يمكن 6

طول الامعاء في جسم الانسان .......... انا فاكر ان الرقم كان كبير يا 6 يا 12 متر .

طبعا أديك عرفت أهوه ، ماليش في الفوازير دي .

فيا ريت برضه تجاوب عليها

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

الماجيكو
الماجيكو

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس فبراير 11, 2010 4:35 am

الغالى ضياء الحق
دائما امتعتنا بمواضيعك
ودى اهداء من ادارة المنتدى
هيا حاجه مش على قد المستوى

اتفضل

مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 341344465

والى اللقاء مع حلقه جديده من كرسى الاعتراف

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس فبراير 11, 2010 5:01 am

طب بس أشوفك ، عشان آخد الشهادة ، وأسلم عليك ، واخد بالك من أسلم عليك دي . naar layaly

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

كيلوباترا
كيلوباترا

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس فبراير 11, 2010 5:19 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ازيك يا دكتر/
انا مدخلتش المنتدى من فترة ومعرفتش انك على الكرسى الاا دلوقتى على فكرة انا مش اى حد على كرسى الاعتراف بسالة لكن انت من الاشخاص الى منقدرشى نفوتهم

شوف يا دكتر انا اسالتى سهلة وبسيطة وقليلة
لكن ابل ما اسال احب اقلك انك فعلا منور الكرسى

1-اية رايك فى الغربة؟ بمعنى غياب الاب والزوج عن بيتة لفترة طويلة زى والدك مثلاولو ان والدك كان يعتبر مش غايب لانة دايما هنا فى السنة اكتر من مرة لكن اية رايك فى الى يسافر وبيغيب بالسنين عن اولاده

2-لماذا اصبحت عقول الكثير من شبابنا هشة خاوية لا يملاها الا الاغانى والافلام والكورة؟واية الحل من وجهة نظرتك ؟تفتكر فية حل

3-تفتكر ممكن يكون المنتدى نقطة انطلاق لبلدنا انا كان نفسى اعمل دا موضوع لكن معنديش ووقت اعتقد كل بيت فى البلد فية واحد بيدخل على المنتدى مكن الواحد دا يتغير ويغير فى الى حوالية

4- لو قامت حرب بين مصر واسرائيل على وضع مصر لحالى دا مين الى ممكن يكسب ؟ ولييييييييييييييييييييييييييةةةةةةةةةةة؟

5- اية المشروع الى ممكن يتعمل فى بلدنا يكون مربح لشبابنا ومربح للبلد بمعنى يشغل فلوس الى معاهم فلوس وايدى العاطلين ؟ يعنى يكون مرح افتصاديا وواجتماعيا
6- اية مدىمعرفتك باللغات الاخرى وهل لك اصدقاء ممن غير العرب اجانب يعنى وكيف تراهم وما هى ديانتهم وهل حاولت اقناع احد بالدين الاسلاممى وكيف تكون خطتك وانت تحتاول اقناع احد به

لو جاوبت على الاسئلة دى اكون شاكرة لك وابقى اكت الباقى

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونكيلوباترامنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: كيلوباترا

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس فبراير 11, 2010 7:11 am

كيلوباترا كتب:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، مش المفروض أن أنا أخدت شهادة التخرج ، مش مشكلة ، نعتبره دور سبتمبر .

ازيك يا دكتر/

الحمد لله تمام

انا مدخلتش المنتدى من فترة ومعرفتش انك على الكرسى الاا دلوقتى على فكرة انا مش اى حد على كرسى الاعتراف بسالة لكن انت من الاشخاص الى منقدرشى نفوتهم

ده شيء يشرفني

شوف يا دكتر انا اسالتى سهلة وبسيطة وقليلة

كله بيقول كده ، وبيطلع كلام وخلاص ولا سهلة ولا بسيطة .

لكن ابل ما اسال احب اقلك انك فعلا منور الكرسى

الله يكرمك

1-اية رايك فى الغربة؟ بمعنى غياب الاب والزوج عن بيتة لفترة طويلة زى والدك مثلاولو ان والدك كان يعتبر مش غايب لانة دايما هنا فى السنة اكتر من مرة لكن اية رايك فى الى يسافر وبيغيب بالسنين عن اولاده

الغربة لواحد متجوز بتبقى صعبة ، وهيضيع عليه أجمل حياته مع مراته وأولاده وهم لسه صغيرين ويشوفهم بيكبرو ، ويوجههم بنفسه .

اتناقشت مع ناس كتير في النقطة دي من قبل ما أسافر ، وحتى قبل ما أفكر في حتة السفر دي ، لأن كان تفكيري بسيط جدا ، أستقر في مصر . وحتى الوقتي عاوز أستقر في مصر ما أطولش هنا . بس لو قلت كده ما حدش هيصدق ، لكن إللي ناقشته أيام ما كنت في الكلية أكيد فاكر . هل السفر بيأثر ؟ أكيد بيأثر على الزوج وعلى الأم والأولاد . عارفه يعني إيه الأب مش موجود ؟ يعني الأم تتحمل مسئولية الأم والأب في نفس الوقت . ولو الأم مش قد المسئولية يبقى ربنا يستر على أولادها .

لو حد حب يسافر يبقى على قد ما يقدر ما يبعدش عن أولاده ، ياخدهم معاه لو قدر ، ومش كل الناس بتقدر . وما يطولش قدر المستطاع . انا كان لي واحد صاحبي أبوه مانزلش 4 سنين ! طب ليه يعني ، مراته مالهاش حق عليه ؟ ولاده مالهومش حق عليه ؟ شرعا غلط .

وواحد تاني صعيدي ابنه كان في الكلية بيقول أبويا مانزلش من ايام الاعدادي . يرضي مين ده يعني ؟ حرااااااااااااااااااااااااااااااااام

إن لبدنك عليك حق وإن لأهلك عليك حق .

في فترة المراهقة بيكون الولد والبنت محتاجين مراقبة شديدة ودي بتحتاج راجل . طبعا فيه حالات شاذة ، يعني ممكن تلاقي بيت فيه راجل وزوجته ومع ذلك مش قادرين يوجهو أولادهم ، وممكن تلاقي بيت فيه راجل بس أو الزوجة بس وربنا يوفقه للتوجيه الصح . بس الوضع الحالي في مصر محتاج أكيد الزوج مع أولاده .

اتناقشت مرة مع واحد عن السفر وكان الكلام ده أيام الكلية ، وكنت بأقول له أني عمري ما هأسافر ، هأبدأ حياتي هنا لأن أحلامي بسيطة ، وهو كان بيقول أن ممكن الواحد يسافر ويوفق بين سفره وعيلته ، وسبحان الله الراجل ده كان أحد أسباب سفري بعد كده بطريقة غير مباشرة . ومع ذلك مازلت مقتنع بوجهة نظري لكن وإن اختلفت الطرق لكن في النهاية هأسعى لها إن شاء الله .

الخلاصة / السفر بيأثر على الأسرة كلها ، ولازم يا إما ما يكونش طويل ، أو معاك أسرتك ، أو تعمل إجراءات مضادة عشان خاطر تتلافى آثاره ،

2-لماذا اصبحت عقول الكثير من شبابنا هشة خاوية لا يملاها الا الاغانى والافلام والكورة؟واية الحل من وجهة نظرتك ؟تفتكر فية حل

المشكلة عندنا هو أن الإعلام بتاعنا ما عادش موجه من الدولة ، بقه موجه من القطاع الخاص ، والقطاع الخاص كل همه هو جمع الفلوس ، مش مهم الفايده ، لذلك تلاقي بوحه ، كركر ، عوكل ، ولو حبوا يكتبوا حاجة يقولو عليها جادة .. يخلوها سوداوية على الآخر ، والاتنين عشان خاطر الفلوس . وكله بقه على شاكله التهامي ووديــــــــــــع ( أستــاذ )

الإعلام الموجه كان له عيوبه لكن كان له مميزاته ، استبدلوا أغاني الأطفال ( بابا ماما وطني علمي حرية قومية سلام حمام جندي بلدي شجاع ) بأغاني تافهة .

هل كل القطاع الخاص والمجتمع المدني سيء ؟ لا طبعا ، وفيه مبادرات جميلة جدا زي قنوات المحور ودريم . بتجيب ناس محترمة وبتناقش قضايا محترمة ، بس طبعا بتستهدف الناس الكبيرة شوية مش الأطفال .

البيت له دور مهم جدا ، للأسف الام اتحولت لطباخة والأب لماكينة فلوس في العديد من البيوت ، ونسوا أن أساس شغلهم هو تأسيس جيل كامل . متابعة الأولاد وتربيتهم مسئولية ( كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته ) . طب فين الأب والأم من إللي بتلبس بودي ضيق ، وللا بتطلع بلبس لا يليق ببنت محترمة ، وفين الأب من متابعة بنته وصاحباتها . ليه الأب والأم ما يصاحبوش أولادهم . ليه ما يكسبهومش .

الرسول بيقول على ما أنا فاكر في التربية ( ربوهم سبعا وأدبوهم سبعا وصاحبوهم سبعا ) يعني أول سبع سنين مش لعب يا إخوان ، أول سبع سنين تربية والتربية يعني زرع القيم في الابن وهي دي إللي هيمشي عليها طول عمره ، وأدبوهم سبعا يبقى من سن 7 سنين لحد سن 14 نبدأ مرحلة التقويم له ، لو شوفنا غلط نوقفه عند حده بكل الطرق ، وصاحبوهم سبعا ودي في مرحلة المراهقة وزي ما بنقول ( إن كبر ابنك خاويه ) والمصاحبة في المرحلة دي مهمة جدا ، لأن لو ابني حصل له مشكلة ( وهي كتيرة في فترة المراهقة ) مش هيلاقي الأب أو الأم جنبه عشان يحلها له لكن هيتوجه لزميله وزميله طبعا ما يعرفش حاجة سمك لبن تمر هندي ، وبالتالي هيبدأ يتعلم حاجات غلط .

وطبعا لو البيت اهتم بدوره ، يبقى ساعتها هيهتم بزرع المراقبة الذاتية جوه الطفل وهو لسه صغير ، يعني مثلا يعرف الطفل أن ده غلط وده عيب وده حرام وربنا بيشوفك على طول ويزعل منك .... إلخ . فيكبر وفيه المراقبة .

من أسباب الخواء هو ضعف النظام التعليمي وضعف دور المدرسة التربوي مع اهمال بعض الآباء لدورهم في متابعة المدرسة ، لأن الولد وهو صغير مش عارف أي حاجة في أي حاجة وبيروح المدرسة ومخنوق منها ، بيتريق على استاذه ، عايش دور الفهلوة ،

فيه وسائل جديدة دخلت حياتنا وفيه ناس فشلت في استغلالها الاستغلال الصحيح ولا توجيه الأبناء لاستخدامها الاستخدام الصحيح زي الكمبيوتر والانترنت والدش . أعرف ناس اشتروا الكمبيوتر علشان جيرانهم اشتروا كمبيوتر ، لكن بعد كده ايه الاستفادة ؟ وقفت الاستفادة يمكن سنتين لما بدأ يبقى فيه استخدام له عشان الاتصالات على النت .

دور المشايخ ، المفترض أن يبقى فيه توجيه من المشايخ على المنابر للوسائل الحديثة دي ودور الآباء فيها .

غياب القدوة الحسنة ، وده على مستوى وسائل الإعلام أو على مستوى زمايله

غياب دور المثقفين في المجتمع . على مستوى وسائل الإعلام أو في الشارع .

الاهتمام الإعلامي بالتافهين ، وعمل نجوم منهم .

وحاجات كتيرة تانية .

3-تفتكر ممكن يكون المنتدى نقطة انطلاق لبلدنا انا كان نفسى اعمل دا موضوع لكن معنديش ووقت اعتقد كل بيت فى البلد فية واحد بيدخل على المنتدى مكن الواحد دا يتغير ويغير فى الى حوالية

طبعا نقطة انطلاقة ونص ، لكن لازم عشان الانطلاقة دي يبقى فيه قوانين للمنتدى وإللي يتخطاها يبقى مسئول عن إللي يحصل له ، ما ينفعش تبقى العملية سداح مداح .

ما ينفعش يبقى المنتدى سبب لعمل أحزاب داخل ميت عزون .

لازم يتعاد تنظيم الأقسام عشان تتناسب مع إللي الناس عاوزاه من المنتدى وطموحاتهم منه .

المنتدى ممكن يتطور القسم الخاص بالتعليم فيه ، مش بس بيحط مواضيع زي الموجودة الوقتي وبس ، لكن الطلبة تحط الأسئلة والمدرسين يحلوها لهم ، والمنتدى أعتقد أن فيه مدرسين كتيره .

القسم الخاص بالكمبيوتر ، يتطور يبقى فيه قسم الشروحات ، ودي خاصة بشروحات استخدام الانترنت . لأن استخدامنا للانترنت محوووووود جدا مقارنة بامكانيات الانترنت الحقيقية .

يبقى فيه قسم خاص كمكتبة ، يتحط فيها الكتب من اهتمامات مختلفة .

وغيره ، ده بس مجرد فكرة ، لو انتي عملتي موضوع يبقى ساعتها هتلاقي أفكار كتيرة ، ومحمود مرن جدا في عمل كل شيء تطور المنتدى ، ودي ميزة أنك تلاقي إدارة مرنة .

4- لو قامت حرب بين مصر واسرائيل على وضع مصر لحالى دا مين الى ممكن يكسب ؟ ولييييييييييييييييييييييييييةةةةةةةةةةة؟

أحب أوضح النقطة دي شوية عشان خاطر بشوية شرح وبشوية مقدمات

مين إللي هيكسب ما حدش في العالم يقدر يقولها ، وكلامي لأن الحروب بيبقى فيها مفاجآت استراتيجية كبيرة ، وعندنا 3 حروب يعطوكي فكرة عن كده . حرب 67 انتهت بهزيمتنا مع أن قواتنا أكتر من اسرائيل وانتهت في 6 ايام ، حرب الاستنزاف قعدت سنة ونص واسرائيل ما قدرتش تكسب الحرب واحنا الاتنين استنزفنا قوات بعض وفي النهاية اتعملت اتفاقية روجرز لوقف اطلاق النار ، وعلى المستوى الاستراتيجي كانت حرب مهمة للإعداد لحرب 73 ، بعد كده جات حرب 73 و كانت مفاجأة استراتيجية فعلا لإسرائيل ، وبالفعل دغدغنا قوات إسرائيل في خط الدفاع الأول بارليف ، وخط بارليف مش مجرد ساتر ترابي ، ده خط دفاعي محصن جدا . وسحقنا كل هجوم مضاد على قواتنا ودمرنا لهم خط الدفاع التاني في سيناء ، وما فضلش إلا خط الدفاع التالت وهو عند المضايق الجبلية ودي خسرنا المعركة بتاعتها بسبب ضعف الدفاع الجوي ولأن أساسا قمنا بالمعركة دي مع اننا عارفين أننا هنخسرها عشان خاطر نخفف الضغط على سوريا ، الخطوة دي اتسببت أن دبابات كتيرة اتدمرت ، بالتالي مع نقص الدبابات شارون عمل الثغرة . ومع ذلك كانت الثغرة في طريقها للتدمير الشامل ( 600 دبابة إسرائيلية قصاد 900 دبابة مصرية ) في شهر ديسمبر . لكن وقف إطلاق النار رحم الإسرائيليين ، واتبسط الجنود الإسرائيليين من نجاتهم لدرجة أنهم رفعوا صورة الرئيس السادات بعد وقف إطلاق النار .

اتهزمنا في 67 بسبب أن الدولة ما كانش فيها استراتيجية عليا ، ولأن الجيش كان بيديره ناس مش أكفاء ، ولأن ما كانش فيه استعداد لحرب 67. راجعي كلمة الرئيس السادات في موضوع بطل الحرب والسلام في ركن الكتاب ( الفيديو الثالث ).

هل 67 ممكن تتكرر ؟

ما اعتقدش نهائيا . وزي ما هم عندهم مفاجآت أكيد إحنا كمان عندنا مفاجآت . و كان فيه مناورة قريب عملها الجيش اسمها بدوي 3 ، نقل قواتنا في سيناء ، والقوات الموجودة في سيناء كافية لصد أي هجوم إسرائلي وسحقه لحد ما الجيش التاني والتالت الميداني يتنقلوا لسيناء .

للاستزادة شوفي الموضوع ده . من نصف الصفحة بدأ الكلام عن الحرب الدفاعية لمصر

السيناريو الدفاعي للحرب القادمة مع إسرائيل

شوفو الفيديو ده لقوات السيل المصري EGYPTIAN SEAL ودي أحد القوات الخاصة ، وفيه غيرها من قوات العمليات القذرة زي 777 والعقرب . وإن شاء الله هأعمل موضوعات عن جيش مصر قريبا .

وغيره هيبقى في الموضوع الجديد إن شاء الله .

أوعي تنسي كلمة الرئيس السادات وهي كلمة صحيحة :

لم يكن يخامرني شك في أن القوات المسلحة كانت من ضحايا 67 ولم تكن أبدا من أسبابها .

5- اية المشروع الى ممكن يتعمل فى بلدنا يكون مربح لشبابنا ومربح للبلد بمعنى يشغل فلوس الى معاهم فلوس وايدى العاطلين ؟ يعنى يكون مرح افتصاديا وواجتماعيا

مش عارف ، ده موضوع عاوز دراسة

6- اية مدىمعرفتك باللغات الاخرى وهل لك اصدقاء ممن غير العرب اجانب يعنى وكيف تراهم وما هى ديانتهم وهل حاولت اقناع احد بالدين الاسلاممى وكيف تكون خطتك وانت تحتاول اقناع احد به

اللغات الأخرى ، الانجليزية ، المستوى : جيد جدا . الفرنسي ، محتاج مراجعة الفرنساوي لأنه مهم .

اقناع أحد بالدين الإسلامي ؟ ممكن أكون اتكلمت مع حد ، بس وهو عنده النية أو أسلم فعلا ، لكن مش فاكر أني كلمت حد عن الدين الإسلامي وهو ما عندوش النية للبحث عن الحقيقة . والخطة بسيطة في الحالة دي لأنها أسهل ، تفنيد كل الأقاويل عن الإسلام

وبعدين البالتوك الوقتي عامل أحلى شغل في الدعوة للإسلام سواء بالعربي أو بالانجليزي .

لو جاوبت على الاسئلة دى اكون شاكرة لك وابقى اكت الباقى

شكرا لك على الأسئلة المهمة .

رجاء / دعوة خالصة بظهر الغيب أن ربنا يصلح بالي وحالي .

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

كيلوباترا
كيلوباترا

انثى

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالخميس فبراير 11, 2010 10:44 pm

ماشاء الله عليك يا صلاح او يا دكتر صلاح اجاباتك شافية كافية

كل اجابة على سؤال فعلا محتاجة تكون موضوع للنشر ليس فقط فى منتدى ميت عزون وانما على كل رجل وامراة وشاب وطفل فى ميت عزون وغيرها

ولكن لى تعليق بسيط مقولة لاعبوهم سبع وادبوهم سبع وصاحبوهم سبع ليست حديث عن رسول الله صى الله علية وسلم وانما هى مقولة حكيم اعتقد هذا والله اعلم

اخر سؤال وهسيبك وامشى

لماذا لا تتفق مع الاعضاء البارزين او المميزين عقليا وتحاولو تعملو خطة -بالتنسيق مع الاستاذ محمود مدير المنتى-للبدء فى تتطوير البلد من خلال المنتدى بحكم انه اصبح الان كل يت فى البلد فية شخص بيدخل على المنتدى تقريبا
لو انتو معملتوش كدا مين الى ممكن يعمل الام الى هيا الزوجة والى هى المدرسة او الموظفة فى اى مجال بمعنى ان مفيش وقت لنا لعمل اى شيء ومتابعتةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة

يلا سلام بقى يمكن ابقى اسالك تانى ومتشكرة جدا على اهتمامك وربنا معااااااااااااك

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونكيلوباترامنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: كيلوباترا

خالد القاضى
خالد القاضى

القلم المميزالقلم المميز
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة فبراير 12, 2010 10:32 am

الاخ الحبيب / ضياء الحق
اسأل الله لى ولك وللجميع ان يجعلنا عند ظن الجميع وان يغفر لنا ما لا يعلمون
والله لا ادرى من اين ابدأ وكثيرا فكرت مع ضياء اى الاسئله تناسبه
ولكن اخى الحبيب والله احمد الله ان من ابناء الاسلام وشباب الاسلام
مثلك واحسبك والله حسيبى ولا ازكى على الله احدا
انك قدوتنا فكرا وعقلا فى هذا المنتدى
وقد احسن على بدران اذا منحك وسام التميز
وانا اقول انك تستحقه عن جداره
فاسأل الله ان يثبتنا واياك على الحق ويرزقنا الاخلاص فى القول والعمل انه ولى ذلك ومولاه
اخى الحبيب

هل ترى ضعف الامه اليوم وقد جاوزت المليار بكثير (الامه الاسلاميه)وصدق فيها حديث النبى
غثاء كغثاء السيل تلك المرحله الغثائيه السبب فيه الحكام وحبهم للمناصب ام المحكومين وبعدهم عن الله؟

الدعوه اليوم ( الدعوه الاسلاميه ) اصبحت لا تذكر واقصد دعوة المسلمين لغيرهم من غير المسلمين بمعنى ان مصر
اسلمت من قبل فتحها عمرو بن العاص والمسيحيون لا يدعوهم احد اللهم الا من رحم ربى وهم قليل حتى انهم فى مدارس المسلمين كانوالابد وان يخرجوا من بحبهم للاسلام واهله وان تلك البيئه خصبه للدعوه وبيان تعاليم الاسلام
ولكن للاسف يخرجون وكلهم بغض للاسلام والمسلمين
وكان من المفترض ان يسلموا
فهل عزوف غير المسلمين عن الاسلام لعدم وجود القدوه والمنهج؟
ام الفقر حيث ان البعض كان النبى يؤلف قلبوبهم بالمال وهو مصرف من مصارف الزكاه ام اسباب اخرى ؟
واكتفى بتلك المشاركه
وجزيت خيرا ورزقت طيرا وتزوجت بكرا وانجبت جيشا وحررت قدسا ان شاء الله

Share/Bookmark
جروبنا ع الفيس :منتدى شباب ميت عزونخالد القاضىمنتدى شباب ميت عزون

منتدى شباب ميت عزون

توقيع: خالد القاضى

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة فبراير 12, 2010 12:24 pm

كيلوباترا كتب:
ماشاء الله عليك يا صلاح او يا دكتر صلاح اجاباتك شافية كافية

كل اجابة على سؤال فعلا محتاجة تكون موضوع للنشر ليس فقط فى منتدى ميت عزون وانما على كل رجل وامراة وشاب وطفل فى ميت عزون وغيرها

ولكن لى تعليق بسيط مقولة لاعبوهم سبع وادبوهم سبع وصاحبوهم سبع ليست حديث عن رسول الله صى الله علية وسلم وانما هى مقولة حكيم اعتقد هذا والله اعلم

اخر سؤال وهسيبك وامشى

لماذا لا تتفق مع الاعضاء البارزين او المميزين عقليا وتحاولو تعملو خطة -بالتنسيق مع الاستاذ محمود مدير المنتى-للبدء فى تتطوير البلد من خلال المنتدى بحكم انه اصبح الان كل يت فى البلد فية شخص بيدخل على المنتدى تقريبا
لو انتو معملتوش كدا مين الى ممكن يعمل الام الى هيا الزوجة والى هى المدرسة او الموظفة فى اى مجال بمعنى ان مفيش وقت لنا لعمل اى شيء ومتابعتةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة

يلا سلام بقى يمكن ابقى اسالك تانى ومتشكرة جدا على اهتمامك وربنا معااااااااااااك

بارك الله فيكي ، وعاوز دعوة بظهر الغيب أن ربنا يصلح بالي وحالي ، وأن يجعل أعمالنا كلها خالصة لوجهه

بالنسبة للمقولة ، فشكرا على التوضيح .

وبالنسبة للمبادرة بتاعتك فهي ممتازة ومحتاجينها لتطوير المنتدى ، وهيتعمل موضوع لوضع الأفكار حوالين المبادرة دي إن شاء الله في أقرب وقت . والكل أكيد له دور في الموضوع المهم ده والله الموفق .

وإن شاء الله هيتنظم الموضوع جدا .

وأنا بقه إللي عاوز أسأل سؤال للجميع / ليه ما يبقاش النقاش على المنتدى زي ما بيبقى في كرسي الاعتراف ؟

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

ضياء الحق

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالجمعة فبراير 12, 2010 1:12 pm

خالد القاضى كتب:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا حبيبنا .

الاخ الحبيب / ضياء الحق
اسأل الله لى ولك وللجميع ان يجعلنا عند ظن الجميع وان يغفر لنا ما لا يعلمون

آمين

والله لا ادرى من اين ابدأ وكثيرا فكرت مع ضياء اى الاسئله تناسبه

الأسئلة النقاشية الفكرية ، والتي نفتقدها على ساحات المنتدى .

ولكن اخى الحبيب والله احمد الله ان من ابناء الاسلام وشباب الاسلام
مثلك واحسبك والله حسيبى ولا ازكى على الله احدا
انك قدوتنا فكرا وعقلا فى هذا المنتدى

والله لي زلات وزلات يا أخي ، وأرجو من الله - كما قلت لي سابقا - ألا أكون جسرا يعبر الناس عليه إلا الجنة وأهوي في النار . وأرجو أن يجعلنا من عباده المخلصين ، وأن يبعد عنا جميعا شوائب النفس الأمارة بالسوء . فهو حسبنا ونعم الوكيل .

ادع لي الله بظهر الغيب .

وقد احسن على بدران اذا منحك وسام التميز
وانا اقول انك تستحقه عن جداره

بارك الله فيك .

فاسأل الله ان يثبتنا واياك على الحق ويرزقنا الاخلاص فى القول والعمل انه ولى ذلك ومولاه
اخى الحبيب

آمين .

هل ترى ضعف الامه اليوم وقد جاوزت المليار بكثير (الامه الاسلاميه)وصدق فيها حديث النبى
غثاء كغثاء السيل تلك المرحله الغثائيه السبب فيه الحكام وحبهم للمناصب ام المحكومين وبعدهم عن الله؟

أحد الأسباب هو الوهن الذي أصاب قلوبنا ، وهو حب الدنيا وكراهية الموت . وكل منا يقول نفسي نفسي ، على الرغم من أن في المجتمعات الغربية يوجد التكافل الاجتماعي وللمجتمع دور أكثر فعالية ، قد نتفوق عليهم مثلا في كفالة اليتيم ، لكن هناك الكثير من الأفراد في المجتمعات الغربية يرى أن عليه دين للمجتمع يجب أن يؤديه .

فنسمع عن ما يسمى بمبادرات المجتمع المدني ، والجمعيات الأهلية .... إلخ ، وهم يتفوقون علينا في هذا الجانب .

نرى مؤسسة البرامج المفتوحة كمثال ، وهو مثال حيّ على التعاون على مستوى المجتمع المدني ، فتلك المؤسسة يعمل بها متطوعون على مستوى العالم يقومون بكتابة وتطوير برامج الكمبيوتر المجانية لخدمة الجميع ، نجد أن هناك أنظمة تشغيل مجانية تستطيع الحصول عليها بالمجان لتنافس الاحتكار المفروض من مايكروسوفت ، مثل لينكس ، فري بي دي إس ..... إلخ .

فالكل يعمل للبشرية ونحن لا نقدم شيئا لمجتمعاتنا فما بالك بما نقدمه لغيرنا ؟!

فيجب أن يحس كل منا بأن له دور في المجتمع ولا يستسلم لليأس من الأوضاع الحالية ، نعم نستطيع أن نغير بفضل الله . والبداية مننا ليست من الحكام . هم لهم دور لكن البداية الحقيقية تبدأ من عندنا .

( مثلما تكونوا يولى عليكم ) .

وعندما يتربى الجيل على القيم والمراقبة الذاتية والأخلاق والقيم الإسلامية الصحيحة فأقول لك ... مبروك ، انتظر الموظف الذي لا يختلس ولا يرتشي ، ويراعي الله في عمله ، وانتظر الطبيب الذي يولّد الحامل قيصريا فقط للاستفادة المادية العليا دون أن يكون هناك داعي .

وإذا كان كل منا قد تربى على المراقبة الذاتي فإنك ستجد المدرس الذي يعلم أن ما يقوم به هو رسالة وأنه سيحاسب عليها يوم القيامة ( كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته ) .

أرأيت الحديث السابق ، ليس هناك راع واحد كما ندّعي ونسميه أنه الحاكم ، والباقي الرعية ونسميهم المحكومين .

بل نحن كلنا على اختلاف مستوياتنا وأعمالنا رعاة مرعيين . فأنت راعي زوجتك وهي مرعية ، وهي راعية لابنك وابنك مرعي منكما ، والمدرس راع لابنك وابنك مرعي له ، والناظر راعي للمدرس والمدرس مرعي . أرأيت ؟!

مثلما تكونوا يولى عليكم

التربية الإسلامية والقيم والأخلاق ، وغرس المراقبة الذاتية

إذا ما خلوت الدهر يوما فلا تقل ....... خلوت ، ولكن قل عليّ رقيب
ولا تحسبن الله يغفل ساعة ............. ولا أن ما تخفيه عنه يغيب
ألم تر أن اليوم أسرع ذاهبا ............ وأن غدا للناظرين قريب .

لا أغفل دور التنازع وتقسيم أنفسنا إلى أحزاب ( كل حزب بما لديهم فرحون ) ، وعلى مستوى الدول الإسلامية هناك تنازع ( ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ريحكم ) . والحديث الذي لا أذكر نصه ( دعوت الله فكفاني بأس أعداء أمتي لكن لم يكفني بأسهم فيما بينهم ) أرجو وضع نص الحديث .

ثانيا / أحب أن أنوّه عن الصورة المثالية الزائدة عن الحد عندما نتكلم عن الحضارات الإسلامية التي ملكت الدنيا ، فقد كانوا أيضا مجتمعات فيهم الجيد والسيء ، لكن غلب الجيد . لذلك ( تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله ) .

الدعوه اليوم ( الدعوه الاسلاميه ) اصبحت لا تذكر واقصد دعوة المسلمين لغيرهم من غير المسلمين بمعنى ان مصر
اسلمت من قبل فتحها عمرو بن العاص والمسيحيون لا يدعوهم احد اللهم الا من رحم ربى وهم قليل حتى انهم فى مدارس المسلمين كانوالابد وان يخرجوا من بحبهم للاسلام واهله وان تلك البيئه خصبه للدعوه وبيان تعاليم الاسلام
ولكن للاسف يخرجون وكلهم بغض للاسلام والمسلمين
وكان من المفترض ان يسلموا
فهل عزوف غير المسلمين عن الاسلام لعدم وجود القدوه والمنهج؟
ام الفقر حيث ان البعض كان النبى يؤلف قلبوبهم بالمال وهو مصرف من مصارف الزكاه ام اسباب اخرى ؟

بداية يجب أن نعلم أنه عند فتح مصر لم يدخل كل أهلها إلى الإسلام ، أعتقد أنه مرّ قرن أو اثنين حتى تحولوا إلى الإسلام ، ومن الأخطاء التي نقع فيها هو أن نعتقد أن الإسلام عندما استقر في دولة من الدول بدأ الناس يتحولون إليه فورا . بل كان هناك تحوّل مع مرور الزمن . ولابد أن يكون معلوما أنه عند فتح مصر لم يكن بالكثرة التي نعتقدها ، بل هناك مصادر تقول أن المسيحيين في مصر لم يتجاوزوا ال 5%
والباقي من عبدة الأصنام والديانات الأخرى ، فقد كان لهم وجود حتى عند الفتح .

ثانيا / وبكلام الأنبا ماكسيموس رئيس الطائفة الإنجيلية في مصر على قناة الجزيرة أن في مصر يسلم حاليا ما بين 80 إلى 200 فرد مسيحي . أبشر

لماذا يكرهون المسلمين ؟

لأننا لسنا القدوة الحسنة ، فقد انتشر الإسلام في شرق آسيا بواسطة التجار ، والذين لم يكونوا تجارا بل كانوا دعاة إلى الله امتهنوا التجارة لينشروا الإسلام بأخلاقهم ، ولم يصل سيف واحد إلى هناك .

لماذا يكرهون المسلمين ، للدعاية المضادة عن الإسلام ونبي الإسلام .

هل هناك دعوة إلى الله حاليا لهم ؟

نعم ، منتديات عديدة و برامج عديدة

منتديات مثل www.ebnmaryam.com

وعلى برنامج البالتوك paltalk الشبيه بالياهو ماسنجر ، هناك غرف متخصصة للحوار الإسلامي المسيحي وأعلم غرف فتحها مسلمين جدد ، مثل غرفة الأخ عبد الكريم كان مسيحي سابق . وأعلم عدة مسيحيين تحولوا إلى الإسلام هناك . فالدعوة موجودة وإن لم نعلم عنها لأننا لا نعلم الكثير عن الانترنت .

وهناك غرفة للأخ وسام عبد الله اسمها muslimchristiandialogue وهذه الغرفة تمتليء على آخرها ويسلم فيها العديد .

وليس من المفروض أن يسلم أحد لأن الله يقول ( إنك لا تهدي من أحببت ولكن الله يهدي من يشاء ) لكن المفروض عرض الدعوة ، وهناك من يعرضها الآن والحمد لله .

المال ( والمؤلفة قلوبهم ) ، قد يكون مفيدا ليس لأن يدخل الإسلام لكن لأن هناك مشكلة تقابل من يسلم وهي البحث عن مكان آخر بعيد عن المتعصبين من أهله ، هنا أعتقد أنه يحتاج مساعدة المسلمين .

وأما الآخرون فيدفعون الأموال ليتحول المرء عن إسلامه ( المبشرين ) . ولتعلم أنني في الكلية كنت أجادل زميلي المسيحي في الدين لأنه كان يفتح الكلام ولم أكن أستطيع أن أرد عليه ، لماذا ؟ هل لأنه حاججني بالحق ؟ لا ، لكن لأنني لم أكن أعلم عن الشبهات شيئا ، ولا أعلم عن دينه شيئا . لكن الآن أرى أن الحمد لله على نعمة الإسلام التي أتتنا دون عناء .

واكتفى بتلك المشاركه
وجزيت خيرا ورزقت طيرا وتزوجت بكرا وانجبت جيشا وحررت قدسا ان شاء الله

بارك الله فيك يا أخي الكريم ، وتقبل الله دعاءك وأعطاك بمثل ما دعوت .

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

الماجيكو
الماجيكو

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟   مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 Icon_minitimeالسبت فبراير 13, 2010 2:50 am

ضياء الحق كتب:
طب بس أشوفك ، عشان آخد الشهادة ، وأسلم عليك ، واخد بالك من أسلم عليك دي . مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 961240

هههههههههههههههههههه
بس تعالى انت بس وملكش دعوه وانا هبقل سلامك مع انى عارف انه هيبقى زياده حبتين
ومعلشى ميقع الا الشاطر
يا شاطر
خلاص كده
سلام بقى
شوفت انا طيب ازاى
مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 52316 مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 52316 مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟ - صفحة 3 52316

Share/Bookmark

منتدى شباب ميت عزون

مفاجأة ((كرسي الاعتراف)) تعالوا وشوفوا مين ؟؟؟؟؟

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3